På måndag börjar älgjakten i norra Sverige.

När älgjakten drar igång på måndag vet vi att det snart serveras delikat älggryta även hos de som inte jagar.

För Haparandeföretaget Polarica, en av Europas ledande leverantör av vilda livsmedel, bekräftar man att intresset för att äta klimatsmart älg ökar.

- Vi vill att fler ska äta mer älgkött, även i skolor och andra storkök, säger Staffan Hassius, chef för restaurang och storkök hos Polarica. Vi styckar cirka 300 ton älgkött varje år, som sedan levereras till butiker och restauranger. Och redan en dryg vecka efter älgjaktstarten finns det älgkött att köpa ute i butikerna. Högst på önskelistan i butiker, står färsk älgstek, tillägger Staffan Hassius. Men intresset för andra köttdetaljer som bog och innanlår stiger vilket också märks tydligt på restaurangmenyerna runtom i Sverige.

I Sverige har vi tur som har tillgång till totalt 12 000 ton hälsosamt och nyttigt älgkött per år. Köttet kommer från djur som lever fritt i naturen och ger ett livsmedel fritt från tillsatser och antibiotika.

Den svenska älgjakten är även en stor kulturföreteelse och jaktårets höjdpunkt för många av landets ca 300 000 jägare. På sina håll stänger man arbetsplatser och byarna fylls av hemvändande jägare.

Mellan 80-90 000 älgar beräknas fällas under årets jakt.

I södra Sverige börjar älgjakten den 9 oktober.

För mer information

Mariana Skoglund, nationell viltförvaltare på Svenska Jägareförbundet, 070-3300637

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 150 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.