På måndag stannar Sverige!

Bild:Madeleine Lewander

På måndag den 2 september startar älgjakten i norra Sverige och den 14 oktober i södra Sverige för landets nära 300 000 jägare. Under höstens jakt kommer cirka 100 000 älgar att fällas och ge cirka 12 000 ton kött av ypperlig kvalitet; magert, gott och nyttigt.

Bara ett fåtal får dock möjlighet att fälla stortjuren. Men lyckligtvis är älgjakten så mycket mer än fällda älgar med horn. Älgjakten är återseendets glädje med jaktlaget, kanske i samhället där man växte upp. Den är de fina naturupplevelsernas jakt med avkoppling och social gemenskap med jaktkamrater. Naturligtvis är älgjakten också samarbetet med den duktiga hunden och spänningen på passet. Men också slit och hårt arbete som tar vid efter det lyckade skottet.

Förberedelserna har redan pågått med röjning och iordningsställande av pass, motionsträning av både jägare och hund, besök på skjutbanan för inskjutning av vapen och träningsskytte.

För några är det första gången - i fjol ökade antalet som tog jägarexamen med 10 procent, till 11 100, varav dryga 20 procent var kvinnor.

Och snart finns det älgkött i livsmedelsbutikerna även för de som inte jagar.
-Tänk på att man kan äta annat än stek eller filé, tipsar Christer Eklund, köksmästare på Svenska
Jägareförbundets kansli Öster Malma. Billigare alternativ är till exempel bog, bringa eller framdelskött som man kan laga utmärkt pulled pork  på, se recept på www.viltmat.nu

Se även www.jagareforbundet.se

Älgfakta:
Den svenska älgjakten är unik och värderades till 1,5 miljarder, ·
Älgjakten ger cirka 12 000 ton nyttigt kött varje år och är bland det mest klimatsmarta man kan äta
Älgen är det djur som bäst marknadsför Sverige, enligt Sifo-undersökning                                        Den svenske jägaren ägnar i genomsnitt 9 dagar per år åt älgjakt

Göte Grubb, jaktvårdskonsulent i norr, 070-330 06 45

Per Zackariasson, jaktvårdskonsulent i Mellansverige, 070-339 91 43

Göran Bergqvist, klövviltkonsulent, 070-606 14 48

• svensk jakt
  • älgjakt
  • älg
  • älgjaktstart

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 160 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.