På måndag startar älgjakten!

Tusentals jägare med familjer ger sig ut i skogarna på årets första älgjaktdag i norra Sverige. Förra året fälldes 82 000 älgar och det lär inte bli fler under den kommande jaktsäsongen . – Sverige bör kunna hålla en betydligt större älgstam som medger att den svenska jägaren kan fälla en älg vartannat år, säger Torsten Mörner, ordförande i Svenska Jägareförbundet. - Många jägare upplever att älgstammen är för låg idag, inte minst i rovdjursområden där de ökande rovdjursstammarna tar för sig alltmer av älgstammen, säger Göran Bergqvist, klövviltkonsulent på Svenska Jägareförbundet. - Med en bättre lokal förvaltning kan vi också få en högre kvalitet på älgarna med större tjurar och fler kalvar, tillägger han. Älgjakten är den absolut viktigaste händelsen under året för flertalet av landets cirka 300 000 jägare. Det är inte bara jägarkåren som hyllar älgen, alltfler inser att älgen är en nationell tillgång. Researrangörer börjar få upp ögonen för vad älgen betyder för turistnäringen och konsumenter som vill äta ekologisk och nyttig mat uppmanas att äta viltkött. Den svenska älgjakten är så mycket mer än fällda älgar, det är gemenskapen i jaktlaget, naturupplevelser, avkoppling, samarbetet med hunden och spänningen på passet. I år uppmanar också Jägareförbundet att man ska ta med ungdomar ut på passet i kampanjen Framtidens jägare, som nyligen lanserats i förbundets tidskrift Svensk Jakt. Älgjakten startar den 3 september i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland, samt delar av Gävleborg, Dalarna och Värmland. I södra Sverige startar älgjakten måndagen den 8 oktober. Se även www.jagareforbundet.se För mer information, kontakta: Klövviltkonsulent Göran Bergqvist, 0155-24 62 09, 070-606 14 48 Älgansvarig Jägareförbundet Norr, Göte Grubb, 0620-173 25. 070-330 06 45 Älgansvarig Jägareförbundet Mitt, Daniel Ligné, 08-591 25574, 070-330 06 73 Älgansvarig Jägareförbundet Syd, Erik-Ludvig Berggren 0511-37 65 53, 070-330 06 63 Informationschef Christina Nilson- Dag, 0155-246 208, 070-738 83 06 Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med 200 000 medlemmar som arbetar med att leda jakt- och viltvårdsfrågor i Sverige sedan 1830. Nationella kansliet finns på Öster Malma mellan Stockholm Nyköping och lokala kontor finns i hela landet. Jägareförbundet ger ut Svensk Jakt, Svensk Jakt Nyheter och Akila. Ett brett samarbete finns med naturorganisationer, myndigheter, kommuner och branschföreträdare och internationella systerorganisationer.

• Jakt, fiske