pressmöte med Astrid Bergman Sucksdorff när hennes nya bok lanseras, Ett liv med rådjur.

Naturfotografen, jägaren och författaren Astrid Bergman Sucksdorff, 83 år, utkommer med sin bok Ett liv med rådjur, lagom till när jaktsäsongen startar den 16 augusti och antalet jagande kvinnor ökar. I boken delar Astrid med sig av sin stora kunskap och kärlek till naturen och i hennes mästerliga bilder får vi följa hennes oförglömliga möten med rådjuren.

Rådjuret är säkert det vilda djur som engagerar oss svenskar mest, antingen när det hälsar på i trädgården, betar längs vägarna eller spanar i skogsbrynet.

Astrid Bergman Sucksdorff, har gett ut ett imponerande antal böcker om djur och natur både för barn och vuxna, bland annat Micki rävungen, Till en jaktkamrat, Chendru får en tiger  och Livet i fokus. 1984 tilldelades hon Astrid Lindgren-priset.

Den 16 augusti börjar bockjakten på rådjur och då startar även jaktsäsongen för de flesta av landets cirka 300 000 jägare. Jaktintresset fortsätter att stiga bland kvinnor, idag jagar cirka 14000 kvinnor i Sverige.

Oavsett om du är intresserad av trädgård, jakt, fotografi eller naturen så är boken en guide och inspirationskälla till att lära känna rådjuren och du får ta del av Astrids stora intresse och erfarenhet om djur och natur. Medförfattare är Johan Lewenhaupt.

Rådjuren ger oss även ett nyttigt och gott kött, något som också Astrid påpekar i boken.

Välkommen.

Anmäl dig till lunchträffen med Astrid Bergman Sucksdorff  på anmalan@jagareforbundet.se   Eller ring, Christina Nilson-Dag 070 738 83 06, informationschef, Svenska Jägareförbundet.

• Bio, film, foto

• rådjur
  • vilt
  • djur
  • jaktvärde
  • natur
  • skogsindustri
  • sveriges jägare
  • viltkött
  • foto
  • naturfotograf
  • naturfotografi
  • fotograf
  • barnbok

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 200 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.