Rådjuren behöver hjälp att klara vintern

Foto: Fredrik Widemo

En vit jul innebär svårigheter för framför allt rådjuren att hitta föda under snötäcket. För jägarna är viltvården en naturlig del av jaktintresset och enligt en undersökning lägger jägarkåren ner minst 265 miljoner kr på utfodring årligen. Därtill kommer många timmars arbete.

De flesta av våra vilda djur klarar vintern bra men rådjuren hör till de som har det svårast att klara kylan och hitta föda. Tack vare jägarnas insatser med att fälla aspar, björkar, köra ut ensilage, rotfrukter med mera är det många som klarar vintrarna.

- Förutom att köpa foder och lägga ut är det många mantimmar som ägnas åt utfodring åt det vilda, säger Elias Turesson på Svenska Jägareförbundet. Vi uppmanar jägarkåren att börja tidigt och hålla på långt frampå vårvintern, tillägger han.

Även ickejägare kan hjälpa till, men om man vill utfodra på annans mark ska man kontakta markägaren först och undvika att utfodra nära vägar. Och glöm inte småfåglarna som gärna vill ha solrosfrön, hampfrö, osaltade jordnötter eller talg. Utfodra fåglarna i direkt anslutning till skydd i form av risiga buskar, så minskar risken för predation, tipsar Elias Turesson.

Rådjursstammen var som störst under 90-talet, då rävskabben närmast slagit ut rävstammen. Idag har räven kommit tillbaka, och numer finns lodjuren som ännu en predator på rådjuren. Därför är rådjursstammen ungefär en fjärdedel av vad den var tidigare. Eftersom rådjuren gärna söker sig till bebyggelsen när de behöver skydd och föda så uppfattar man dock kanske inte alltid att vi idag har en mycket mindre stam.

Förslag på hur du utfodrar viltet finns på: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Vi-vardar-viltet/

Elias Turesson, jaktvårdskonsulent i syd, 070 33 00 657

Henrik Falk, jaktvårdskonsulent i mitt, 070 33 00 639

Niklas Lundberg, jaktvårdskonsulent i norr, 070 33 99 344

Fredrik Widemo, vilt- & naturvårdsstrateg, 070 33 99 350

• djur
  • viltvård
  • rådjur
  • utfodring
  • vinter
  • snö
  • rådjursstammen

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 170 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.