Skebo Herrgård – utsedd till Årets viltmatrestaurang 2011.

Svenska Viltmatakademin har beslutat utse Skebo Herrgård till Årets viltmatrestaurang 2011. Hedersomnämnade får Häckeberga Slott i Skåne och Eriksberg nära Karlshamn.

Priset Årets viltmatrestaurang tilldelas den restaurang i Sverige som på bästa sätt hanterar och marknadsför viltköttet.

Juryn som består av Gert Klötzke och Anders Levén från Svenska Viltmatakademin, Lena Ilkjaer, chefredaktör på tidningen RS (Restauranger och Storkök) samt Magnus Nilsson från Fäviken Magasinet, tillika föregående års vinnare, motiverar beslutet med; ”Årets viltmatrestaurang 2011har i alla delar av sin verksamhet, viltkött från egna marker och hägn, produktion och förädling, konferensaktivteter och jaktarrangemang, samlad marknadsföring och en kökskonst på toppnivå nyttjat viltet och jaktens möjligheter för att skapa en högkvalitativ produkt för egen utveckling och lönsamhet.

Skebo Herrgård ligger i Skebobruk mellan Rimbo och Hallstavik i Roslagen och ägs av Rickard och Annika Björklund. Kökschef är Jonatan Fogel.

Svenska Viltmatakademin delar ut priset den 10 november vid Dining Trends på matmässan Det goda köket i Stockholm.

För mer information:

Rolf Salomonsson, Svenska Viltmatakademin, 070-4041751

Se även www.skeboherrgard.se och www.viltmat.nu

• svenska viltmatakademin
  • viltmat