SM-guld till Tobias Saanum

Foto: Tobias Saanum och Gunnar Cederberg

Vinnaren i SM i Jakt 2012 heter Tobias Saanum. I tvåmannalaget vann även Tobias, tillsammans med Gunnar Cederberg, båda från årskurs 3 i Öknaskolan. Det var andra året i rad som tävlingen arrangerades för elever från landets naturbruksgymnasier.

Elever från elva av landets naturbruksgymnasier med inriktning på jakt tävlade under två dagar i olika jaktmoment; artkunskap på växter och djur, viltvård, jaktjuridik, avståndsbedömning, skytte och skottplatsundersökning med mera.

-För Jägareförbundet är det viktigt att lyfta fram ungdomar med intresse för jakt och natur och SM i Jakt är ett sätt, säger Tamisha Kindberg, ansvarig för projektet Jakt för alla, på Svenska Jägareförbundet. Dagens forskning visar att svenska ungdomar i allt högre utsträckning saknar en naturlig koppling till naturen. Vi vill att fler ska ha möjlighet att delta i jakt och den gemenskap och naturupplevelse som det erbjuder, tillägger Tamisha Kindberg.

Gunnar Cederberg från Öknaskolan som är en av deltagarna i SM i Jakt säger:

- Det är kul att träffa jämngamla med samma intresse. Dessutom är det ett bra sätt att mäta den individuella kunskapsnivån och få bekräftelse på vad man har lärt sig. Gunnar hoppas att andra ungdomar också provar på och ger jakt en chans.

-Det är mycket mer än bara att skjuta, framför allt är det en häftig naturupplevelse och man får stor kunskap om djur och natur, tillägger han.

SM i Jakt pågick 9 – 10 maj på Svenska Jägareförbundets nationella kansli Öster Malma, i Sörmland med deltagande naturbruksgymnasier; Älvdalen, Kalix, Ryssby, Skedom, Svenljunga, Åsbygden, Forshaga, Unnaryd, Osby, Ökna och Tannbergskolan.

Hans Johansson, jaktvårdskonsulent, 070 330 06 53

Tamisha Kindberg, ungdomsansvarig, 070 330 04 31