Stödet för jakt ökar i Sverige

I Sverige är det naturligt att jaga. Och nu ökar stödet för jakt ytterligare. En färsk Sifo-undersökning visar att 87 procent av befolkningen accepterar jakt.

Sverige ligger i topp bland de länder där acceptans för jakt är som störst. Det enda landet som har liknande siffror är Finland.

Hela 87 procent av svenskarna accepterar jakt, enligt en ny Sifo-undersökning. När samma fråga ställdes 2010 var siffran 86 procent.

– Det är mycket glädjande att jakten i Sverige behåller, och förstärker, sin ställning som en väl accepterad form av både livsstil och fritidssysselsättning, säger Bo Sköld, generalsekreterare vid
Svenska Jägareförbundet.

Det är främst två faktorer som styr allmänhetens inställning till jakt – att jägarna tar tillvara på bytet och ifall man känner en jägare.

– Jägarna har stor naturkunskap, en hög etik och gör mycket samhällsnyttigt som exempelvis trafikeftersök och viltvård. Det är också saker som ger en ökad acceptans. Det är förhållandevis billigt att jaga i Sverige jämfört med andra länder, vilket gör att jägarna finns i alla samhällsklasser, säger Bo Sköld.

– När vi frågar jägarna varför de jagar kommer naturupplevelsen först, därefter gemenskapen och viltköttet, tillägger Bo Sköld.

Idag finns ett mycket stort intresse i Sverige för kött som produceras på ett etiskt sätt.                          – Viltköttet är klimatsmart, närproducerat och hållbart eftersom djuren levt fritt och naturligt. Allt fler restauranger vill därför ha vilt på menyn och i matbutiker ökar försäljningen av viltkött. Detta kan också vara en förklaring till att acceptansen för jakt ökar.

Bo Sköld, generalsekreterare, 0155 24 62 02

• jaktvärde

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 160 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.