Stor viltmatsatsning på jaktmässan Swedish Game Fair

En av de största programpunkterna på årets stora jakt och fiskemässa, Swedish Game Fair på Tullgarns Slott, den kommande helgen, 25-27 maj, är viltmat.

Redan på fredagen den 25 maj inleds mässan med att landsbygdsminister Eskil Erlandsson kommer till mässan för att träffa vilthanteringsanläggningar, styrelsen för branschorgansationen Svenskt Viltkött, kockar, krögare och naturligtvis jägare.

Eskil Erlandsson kommer också att få bekänna färg vid grillen och skärbrädan. Helgens kockdueller mellan de stora restauranggrupperna i Stockholm; Lux Restauranger och F12gruppen inleds med att Eskil Erlandsson utmanas i duellen av Svenska Jägareförbundets nye generalsekreterare Bo Sköld. Vid deras sida kommer det att finnas var sin namnkunnig kock som skall ledsaga dem till två läckra vildsvinsrätter!

Kockduellerna fortsätter under helgen med nya kända gäster, som i samarbete med kockarna skall inspirera besökarna till egna härliga grillmiddagar i sommar. Kockarna som deltar, Danyel Couet, Jonas Ålund, Marco Baudone, Henrik Norström och Daniel Frick har samtliga tagit jägarexamen och är numera nyblivna jägare!

Nyheterna på viltmatsfronten innehåller ännu mer. För första gången någonsin har en sensorisk test utförts för att verkligen beskriva viltköttet och dess smaker, på samma sätt som man gör med vin eller kaffe! Detta spännande resultat presenteras i viltmattältet av Hanna Floengård, författare till avhandlingen.

Helgen kommer att präglas av viltmat och Jägareförbundet Västmanland kommer i höst ta steget fullt ut med att sprida sin framgångsrika viltvecka över hela landet. Projektledare Sven-Åke Larsson siktar mot en miljon serverade viltmatportioner under hösten, och omfattar restauranger, skolor, äldreomsorg och inte minst livsmedelsbutikerna.

För den matintresserade finns det med andra ord mycket att uppleva utöver den i övrigt fantastiska mässan i jakten, hundarnas och fiskets tecken!

Sven-Åke Larsson 070-827 95 93,
För pressackreditering: Torbjörn Larsson 070-818 88 00