Svenska Jägareförbundet diskuterar vargfrågan i Bryssel

Idag måndag 21 november, har  representanter från Svenska Jägareförbundet uppvaktat Janez Potocnik, EU-kommissionär med ansvar för rovdjursfrågor. Tillsammans med jägarkollegor i andra EU-länder beskrev de svenska jägarna de ökande problemen och förslag på den svenska rovdjursförvaltningen.

Från Svenska Jägareförbundet deltog Torsten Mörner, förbundsordförande, Torbjörn Larsson, ordförande i Jägareförbundet Västmanland, Thomas Björklund, ordförande i Jägareförbundet Dalarna, Lennart Johannesson, ordförande i Jägareförbundet Värmland, Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig jaktvårdskonsulent samt Anders Grahn, ansvarig för samhällskontakter på Svenska Jägareförbundet.

-Vi framförde att man i Bryssel måste visa förståelse för de som bor nära vargar och drabbas av vargens närvaro, annars har rovdjursförvaltningen inte en chans, säger Torsten Mörner.

Samtidigt passade man på att informera om den svenska vargstammens ökning, trots två år av licensjakt samt att den genetiska situationen är på väg att lösas.

Svenska Jägareförbundet anser att en vargstam på 150 djur är tillräckligt i Sverige samt att vi vill ha tillbaka licensjakten.

-Vi hoppas att vårt möte bidrog till att ge beslutsfattarna i Bryssel en bild av vargsituationen i Sverige och den frustration som vi känner när vi inte själva får besluta om en alltmer akut situation, tillägger Torsten Mörner.

Torsten Mörner, 070 567 93 52

• västmanland