Underlätta för funktionsnedsatta att jaga

bild:Rasmus Södergren

– Ska funktionsnedsatta utsättas för extra krånglig byråkrati när de ska ut och jaga?

Snart drar jaktsäsongen igång men det är inte lika lätt för alla att komma ut i skogen. För att till exempel kunna delta i Svenska Jägareförbundets nio jaktarrangemang 2013 för funktionsnedsatta jägare med behov av gånghjälpmedel måste man söka sex dispenser från sex olika länsstyrelser. Detta anser Svenska Jägareförbundet är diskriminerande.

– För att få slut på diskrimineringen bör alla dispenser för till exempel motordrivna terränggående gånghjälpmedel för att komma ut i naturen på barmark gälla i hela Sverige, säger Rikard Södergren på Svenska Jägareförbundet.

– För att få jaga fågel, bäver, skogshare, mård, iller med flera viltarter måste jag även ansöka om dispens från artskyddsförordningen, eller till Naturvårdsverket om det gäller stora rovdjur, säger han.

I Svenska Jägareförbundets projekt Jakt för alla, ingår att öka tillgänglighet och förenkla
för funktionsnedsatta att träna skytte på jaktskyttebanor, öka informationsspridningen om till exempel att åka fyrhjuling i naturen, delta i jakter för jägare och prova-på-jakter för nyfikna. Arrangemangen sker runtom i landet. Dessutom arbetar förbundet för att förenkla regelverket så att det inte försvårar för funktionsnedsatta jägare.

Läs mer på: http://jagareforbundet.se/Documents/Jakt_for_alla/Jakt-for-alla-Arrangemang_2013.pdf

Rikard Södergren, projektansvarig Jakt för alla, 070 322 8525

• funktionsnedsättning
  • folkhälsofrågor
  • länsstyrelsen
  • jakt för alla

Svenska Jägareförbundet är en folkrörelse med cirka 180 000 medlemmar. Förbundet bildades 1830 i syfte att rädda viltstammarna samt att främja en långsiktigt hållbar jakt. Svenska Jägareförbundet har även ett allmänt uppdrag av regeringen att leda den praktiska jakten och viltvården i Sverige.