Upptäck vårtecken med ny teknik.

Med hjälp av Viltappen i din smartphone kan du snabbt upptäcka vårtecken. Vilken fågel hörs bland träden? Vilket djur bygger bo under din sommarstuga? Svaren finns i Svenska Jägareförbundets Viltapp.

-Många tror att skogen är tyst och fridfull tills de, med appens hjälp, upptäcker vilken aktivitetet som egentligen pågår ute i naturen om våren, säger Markus Olsson, ansvarig för appen på Svenska Jägareförbundet. Fler än du anar är redan i full gång med vårbestyren.

Så här års återvänder stora mängder fåglar till Sverige efter att ha övervintrat utomlands. Men det blir ingen rast eller vila. Våren innebär istället stor aktivitet för fåglarna. Det är dags för fortplantning, fåglarna letar partner, bygger bo och lägger ägg. Dessutom måste de hinna äta mycket så de klarar vårens påfrestningar.

Däggdjuren exponerar sig också ofta mycket under våren vilket hänger ihop med att de behöver äta rikligt efter en påfrestande vinter och inför en krävande föryngringsperiod med ungar.

Svenska Jägareförbundets Viltapp hämtas kostnadsfritt både för iPhone och Android. Den är under ständig utveckling och har snabbt blivit populär bland naturintresserade. Sedan årsskiftet har appen 40 000 installationer och används redan i ett 60-tal länder.

Markus Olsson, markus.olsson@jagareforbundet.se tel: 0155-246270

• djur