Branschråd behövs för djurskyddet

Remisstiden för yttranden om förslaget till ny djurskyddslagstiftning har nu löpt ut och Svenska Kennelklubben har i sitt remissvar två principiella invändningar som rör hur branscherfarenhet ska utnyttjas bättre samt att samhällsnyttiga hundar behöver relevant träning, även när det innebär att hundarna utsätts för en viss risk.

Gällande djurskyddslag är från 1988 och under årens lopp har forskning och ny kunskap gjort den omodern i många stycken. En utredning har mynnat ut i ett förslag till ändringar. Svenska Kennelklubbens vd Ulf Uddman ingick i utredningens expertgrupp och nu har SKK liksom andra remissinstanser lämnat synpunkter på hela lagförslaget. Utöver mindre korrigeringar är det två principiella synpunkter som SKK vill förtydliga i förslaget.

Inför lagreglerade branschråd
Den första synpunkten rör hur den samlade erfarenheten som finns i branschen, bland företag och organisationer, ska tas till vara på ett bra sätt.

– I flera avsnitt hänvisar man till att vad som framkommit genom forskning och beprövad erfarenhet ska användas som rättesnöre. Vi vill ha en konkret formulering av vad det innebär, säger SKKs vd Ulf Uddman.

– SKK kan ju i många fall bidra med beprövad erfarenhet, men vår egen erfarenhet – som jag vet att vi delar med många andra djurorganisationer – är att Jordbruksverket inte alltid beaktar det. Vårt förslag är därför att det ska stå i lagtexten att ett branschråd alltid ska konsulteras. Om den formuleringen finns är Jordbruksverket skyldiga att lyssna på oss och ha en nära samverkan, säger Ulf Uddman.

Samhällsnyttiga hundar behöver tränas
Det andra påpekandet gäller formuleringen att djur får inte tränas på sådant sätt att de riskerar att orsakas lidande.

– Spontant är det naturligtvis något vi gärna hade skrivit under, men det finns en risk att en snäv tolkning av den formuleringen kan göra vissa moment i utbildningen av våra hundar olaglig, säger Ulf Uddman.

Som exempel nämner han skaderisken som finns när man prövar en hunds lämplighet för grytjakt eller på vildsvin och björn i hägn, fåren som riskerar få sig ett bett när en vallhund provar att valla för första gången men även de risker som exempelvis polis- och räddningshundar utsätts för under sin utbildning.

– För att ta reda på om hundarna är lämpliga för det tänkta arbetet och för att de ska klara av sina uppgifter när det blir skarpt läge så måste man öva på verklighetstrogna situationer. Vi anser således att om risktagandet sker under kontrollerade former bör det vara tillåtet och det ska stå i lagtexten, säger Ulf Uddman.

Svenska Kennelklubbens fullständiga remissvar är på 28 sidor och finns att ladda ner från mynewsdesk.se och skk.se.

För mer information - kontakta Svenska Kennelklubben
Pressansvarig Hans Rosenberg