Nu ska husse och matte fostras!

Nu ska husse och matte fostras!

Kanske inte bokstavligt talat men Svenska Kennelklubben, SKK, drar nu igång kampanjen "Skäll inte på hunden" som riktar sig till landets alla hundägare. Kampanjen har som mål att få hundägarna att ta mer ansvar och på så sätt minimera inskränkningar och förbud vad gäller hundägande.

Hundens positiva betydelse glöms lätt bort när det klagas på hundägare som inte sköter sig. Hundbajs väcker irritation och alltför många människor känner sig otrygga när de möter lösspringande hundar. När hundägare inte tar ansvar för sin hund blir konsekvensen att hunden uppfattas som ett problem och lösningen på problemet är förbud och inskränkningar. Svenska Kennelklubben anser att varken politiker eller bostadsföretag ska kunna begränsa vilken ras vi väljer eller var vi får bosätta oss. Men då måste vi hundägare sköta oss och ta vårt ansvar för den hund vi har valt. Det är dags för varje hundägare att bli sin egen ambassadör för hunden, hundägaren och hundägandet. Vi ska tillsammans bevisa att förbud eller några nya lagar inte löser problem.

En miljon kronor har budgeterats för kampanjen under 2013 och kampanjen kommer sannolikt att drivas under flera år framöver.

Målgrupper och samarbetspartner
Kampanjen riktar sig till landets alla hundägare, blivande hundägare, allmänheten, beslutsfattare och opinionsbildare. Vi önskar att så många som möjligt, både inom och utanför organisationen, vill samarbeta med oss. Externt tänker vi göra det med bostadsföretag, djurpoliserna, myndigheter, stadsdelsförvaltningar, privata aktörer och medier. Vårt mål är också att försöka engagera kända hundägare som kan hjälpa oss att föra ut kampanjens budskap.

Exempel på aktiviteter och material för att sprida kampanjens budskap:

• Annonskampanj vecka 14 och 15 i dagspress och sociala medier
  • Informationsmaterial: 12 smarta regler för hundägare (svenska och engelska), en folder i fickformat om hur man blir en ansvarstagande hundägare. Uppdatering och spridning av broschyren Hundägare i stan.
  • Hundägardagen. En gemensam dag med hundägaransvar i centrum.
  • Tävlingar av olika slag som förmedlar budskapet Skäll inte på hunden!

Hundägardagen
Kampanjen får sin officiella start lördag den 13 april med en Hundägardag. Några centrala platser i landet där du kommer att märka av Hundägardagen är i Kungsträdgården, Stockholm, Bulltofta rekreationsområde, Malmö, och på Heden i Göteborg.

På Hundägardagen ska vi med hjälp av våra klubbar, privata instruktörer och andra intressenter på olika sätt informera och praktiskt visa på det ansvar vi har som hundägare mot andra människor och djur. Hundägardagen kommer att präglas av lättsamma och roliga övningar, uppvisningar, tävlingar och enkla frågesporter. Hundägardagen ska bli en dag för alla, unga som gamla, med eller utan hund – alla ska känna sig välkomna!

Bli vår ambassadör
Vi vill att alla hundägare ska ta ansvar och visa att vi har kontroll på våra hundar! Om de väljer att bara följa våra 12 smarta regler så gör de stor skillnad och blir på ett enkelt sätt den bästa ambassadören för hunden och hundägandet. Att ta ansvar vinner alla på, inte bara vi hundägare utan hela samhället.

Sitt, fot och ligg – det lär vi våra hundar – nu är det dags för hundägarna att sitta vackert och lära sig hundägaransvar!

Följ oss på Facebook eller på SKKs webbplats

Skäll inte på hunden!

12 smarta regler för hundägare

1. Plocka upp!
    Plocka upp efter din hund – hundbajs och markerande hundar skapar irritation!
  2. Håll din hund kopplad!
    Visa hänsyn till din omgivning, låt inte din hund springa lös på allmän plats!
  3. Inga skällande hundar!
    Ingen uppskattar ihållande hundskall!
  4. Inga jagande hundar!
    Varken vilda eller tama djur ska jagas okontrollerat av din hund!
  5. Res med din hund på rätt sätt!
    Ta din hund till anvisad plats på allmänna färdmedel! Lämna aldrig din hund i varm eller iskall bil eller kopplad i kofångaren!
  6. Lämna aldrig din hund kopplad utan tillsyn!
    Din hund kan både skada och skadas. Tillfället gör tjuven!
  7. Visa hänsyn mot andra hundar!
    Respektera att alla hundar varken vill eller ska hälsa på varandra!
  8. Visa hänsyn mot andra människor!
    Du och din hund behöver inte ta störst plats i det offentliga rummet!
  9. Utsätt inte din hund för fyrverkerier!
    Smällare och fyrverkerier kan både skrämma och skada din hund för livet!
  10. Försäkra din hund!
    Ha din hund försäkrad - det är den värd!
  11. Behandla din hund med respekt!
    En hund är varken en leksak eller en asscessoar!
  12. Ägarregistrera din hund!
    Att din hund är id-märkt och ägarregistrerad i DjurID.se är ovärderligt om din hund kommer bort!

Hundägare som tar ansvar är den bästa reklamen för hunden!