Välkommen till Stockholm Hundmässa 2011

Välkommen till Stockholm Hundmässa 2011

Till helgen kommer 8 200 hundar till Stockholmsmässan för att delta på Stockholm Hundmässa.Utställningen är årets tredje största i hela världen efter engelska Cruft's och världsutställningen som i år hölls i Paris. Hela 306 raser och rasvarianter är representerade och till de största raserna hör chihuahua med 199 anmälda hundar, staffordshire bullterrier med 133 anmälda hundar och chinese crested dog med 123 anmälda hundar. Hundar från sammanlagt 13 länder samlas i Stockholm, bland annat från Nederländerna,  Ryssland, Slovenien och Österrike. Domarkåren är synnerligen internationell med domare från 19 länder, bland annat från Australien, Grekland, USA och Slovenien. Rasbedömningarna startar klockan 8.30 på morgonen och pågår till cirka 14.

Utöver utställningen, där hundarna bedöms exteriört, arrangeras nordiska mästerskap  och svenska mästerskap i junior handling, SM-finaler i freestyle och heelwork to music och finaler i Agria Freestyle Cup samt lydnadstävlingar i elitklass. Samtliga tävlingar är i A-hallen.

På rasklubbstorget finns chansen att stifta närmare bekantskap med omkring 150 raser och rasvarianter. Det är ett bra tillfälle för den som tänker skaffa hund att se många olika raser på riktigt och kunna ställa frågor till erfarna ägare. Det är förstås också ett bra tillfälle för alla som vill kunna ta bilder på eller filma ovanliga raser.

Stockholm Hundmässa är inte bara en stor hundutställning, det är också den största tillbehörsmässan för hundar i Norden. I år finns det omkring 110 företagsmontrar där man kan köpa det mesta i hundväg. Perfekt julklappsshopping för hundägaren! SKK har också valpar till salu – i form av mjukishundar som gärna vill ha en ägare till jul. Naturligtvis levereras valpen med friskintyg och köpeavtal! Mellan 11 och 12 på förmiddagen kommer dessutom tomten på besök och har med sig paket till barnen.

En nyhet för i år är Café Hundsnack där besökarna under lättsamma former kan lyssna till intressanta föredrag på ämnet hund. Bland talarna finns bland andra TV-personligheterna Barbro Börjesson och Fredrik Steen. Föredragen håller på 9.30 till 14.30 båda dagarna.

Årets Polishund, Årets Narkotikasökhund, Årets Bragdhund samt Årets Uppfödare kommer att få ta emot pris under utställningsdagarna. Till finalringen kommer även länspolismästare Carin Götblad för att ta emot en utmärkelse för sitt initiativ att starta djurpolisverksamhet i Stockholms län.

Finaltävlingarna som startar 15.00 inleds med en spektakulär show på temat FCI 100 år! Tolv freestyleekipage kommer att dansa tillsammans inne i finalringen och denna uppvisning kommer följas av ytterligare en show just innan den avslutande finalen på söndagen med hela arton ekipage som ska illustrera den internationella hundvärlden.

Under helgen bemannar vi Stockholmsmässans presscenter dit press, teve, radio och webb är välkomna från 08.00. Från och med fredag når du oss på 08-749 42 86 eller 076-711 30 91.

OBS! Ackreditera dig på förhand på www.stockholmhundmässa.se.

Resultat kommer att läggas ut fortlöpande på www.stockholmhundmässa.se. Pressmeddelande med resultat och bild på BIS-vinnande hund publiceras på mynewsdesk.se på söndag kväll direkt efter finalerna.

Mer information hittar du på www.stockholmhundmassa.se