Ärkebiskopen inför helgen: - Guds rike blir tydligt i tilliten till varandra

Det andra adventsljuset kan få påminna oss om det som bär i våra liv, men i den flämtande ljuslågan ser vi också hur bräckligt livet är. När ljuset för en stund fördriver mörkret kommer hoppet om en bättre värld, inte bara efter döden utan också här och nu. Hoppet ligger i den värld som skymtar fram i Jesu ord och handlingar, ett annorlunda rike. Livet i Guds rike är ett alldeles vanligt mänskligt liv. Samtidigt är det präglat av ett sätt att tänka och handla som är tvärtemot det vi ofta ser runt om i världen och i våra liv. Tron på Gud är en tro på att ingen ska behöva utsättas för orättvisor och förtryck. Tro är ett hopp om en tryggare och mänskligare värld. - Guds rike blir tydligt i vår tillit till varandra. När vi delar vardagens bekymmer och glädjeämnen och kan känna att vardagen bär - då kan vi erfara vi Guds närvaro, säger ärkebiskop KG Hammar. Att tro på Jesus i dag betyder en tro på att Gud själv blivit människa på jorden, att vi kan höra Guds hjärta slå mitt i livet - i dess benådade ögonblick såväl som i dess ökentystnad. Att vara människa är att alltid leva mellan mörker och ljus, mellan hopp och förtvivlan. Ärkebiskopen konstaterar att i en värld där 40 miljoner människor är hiv-smittade kan enskilda människor inte lösa problemet. Den nyligen manifesterade Världsaidsdagen var en nödvändig solidaritetshandling som tydliggör Guds förväntan på att människor ska se varandra och ta ansvar för varandra - i enlighet med det tänkesätt som präglar gudsriket. - Vårt hopp ligger inte i det förflutna, utan i att det vi gör nu har betydelse för vår gemensamma framtid. Vår bön i adventstid får bli en bön om hjälp att leva utan tanke på egen omedelbar vinning, för att kunna skapa en tillvaro där det finns plats för alla, säger KG Hammar. Ewa Röllgårdh, pressekreterare, tfn: 018-16 96 77, 0705-46 96 77, e-post: ewa.rollgardh@svenskakyrkan.se