Ärkebiskopen möter påven i Rom

På måndag den 5 mars besöker ärkebiskop Anders Wejryd Rom och Vatikanen, och möter då påven Benedikt XVI i en privat audiens. – Det är viktigt för en ny ärkebiskop att så snart som möjligt möta andra kyrkoledare, och det är glädjande att han nu också får träffa påven. säger ärkebiskopens kaplan Michael Persson. Ekumeniska och internationella frågor ligger ärkebiskop Anders Wejryd varmt om hjärtat, och från hans sida står framför allt klimat- och fredsfrågor på dagordningen inför mötet. Sedan Anders Wejryd tillträdde har han bland annat träffat de nordiska lutherska kyrkoledarna, rådet för de tyska evangelisk-lutherska kyrkorna EKD, ärkebiskopen av Canterbury samt Lutherska Världsförbundets och Kyrkornas Världsråds ledare. I delegationen som reser till Vatikanen ingår även Svenska kyrkans utrikeschef Margareta Grape, Johan Dalman, ekumenisk samordnare, ärkebiskopens kaplan Michael Persson samt pressekreterare Ewa Röllgårdh. I samband med besöket håller ärkebiskopen en pressträff på plats i Rom. Tid och plats meddelas senare. Kontaktperson: pressekreterare Ewa Röllgårdh, tfn 018-16 96 77, 0705-46 96 77