Bara fyra månader kvar till kyrkovalet

Rösta i kyrkovalet i samband med veckohandlingen på ICA på Vikbolandet, till en bullfika på bageriet i Kåbdalis eller i en buss i Sundsvall – möjligheten kommer att finnas på valdagen den 15 september.

Idag är det exakt 4 månader kvar till kyrkovalet, och förberedelsearbetet pågår för fullt. Valarbetare över hela landet jobbar för att ordna allt så att röstningen ska genomföras säkert och praktiskt enkelt för alla röstande.

Förutom alla vallokaler som står öppna på valdagen, och anges på röstkortet, finns det på vissa platser särskilda röstmottagningsställen, som i vissa fall också kan vara öppna för röstning före själva valdagen. Särskilda röstmottagningsställen kan vara allt ifrån domkyrkan till idrottspaviljongen eller bageriet.

– Det är ju bara roligt ifall kyrkovalet kan bli något av en folkfest, då våra medlemmar ser varandra och känner samhörighet. Det är viktigt att rösta fram dem som ska bestämma om framtiden i kyrkan, både lokalt och nationellt, men varför inte ha roligt samtidigt? säger Magnus Edin, projektledare för kyrkovalet 2013.

Fakta
På valdagen den 15 september ska mer än 700 direkta val genomföras inom Svenska kyrkan. I dessa val ska nästan 17 000 ledamöter utses. Sammanställningen av kandidater och grupper beräknas bli klar i slutet av maj, och senast den 1 juni fastställs listorna av respektive stiftsstyrelse.

Mer än 5,5 miljoner personer är röstberättigade i kyrkovalet den 15 september, där man har rösträtt från 16 års ålder.

Den 28 augusti ska samtliga röstberättigade till kyrkovalet ha fått sitt röstkort. För att rösta i vallokalen på valdagen räcker det med legitimation. Den som tappat bort eller inte fått sitt röstkort kan beställa nytt via kyrkovalets webbplats under perioden 28 augusti–11 september.

Läs mer på www.svenskakyrkan.se/kyrkoval
Facebook-event: ”Kyrkovalet 2013 – Jag röstar!” (15 september)

• Val

• 15 september