Biskopsmötet och Kyrkostyrelsen: ”Inför ett moratorium – utvisa inga flyktingar nu”

Kristiina Ruuti, pressekreterare, tfn: 018-169606, 070-5763998, e-post: kristiina.ruuti@svenskakyrkan.se ”Vi, Svenska kyrkans biskopar och Kyrkostyrelsen, är bestörta över Migrationsverkets och polisens snabba avvisningar av många barnfamiljer, som annars skulle fått en ny, generösare prövning om en månad. På ett stötande sätt utnyttjar man månaden innan överenskommelsen slår igenom. En utlovad "utvärdering" en månad efter förändringen, förvandlar utsatta människors liv i fruktan till byråkratisk statistik. Vi vill att regeringen inför ett moratorium - utvisa inga flyktingar innan de nya bestämmelserna träder ikraft i början av november! Det som skall gälla - skall gälla nu!”