Förortsförsamlingen i Vårby inleder Mångkulturåret

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2006 09:39 CEST

Kristiina Ruuti Pressekreterare www.svenskakyrkan.se-->
Kristiina.ruuti@svenskakyrkan.se 018-169606 070-5763998

Svenska kyrkan uppmärksammar Mångkulturåret i en rad av program under året. S:t Mikaels församling i stockholmsförorten Vårby inleder temaåret med ”Mångkultursymposium – att mötas i gudstjänst”.

– Hälften av dem som söker medlemskap i Svenska kyrkan idag har utländsk bakgrund. Det är jätteviktigt att alla människor oavsett kulturell bakgrund som söker sig till Svenska kyrkan känner sig välkomna och delaktiga! Och inte bara utifrån premissen ”Kom som du är och bli som vi” utan genom en öppenhet för att mötet och välkomnandet också kommer att påverka Svenska kyrkan, säger Kristina Hellqvist, handläggare för flykting och integrationsfrågor vid Kyrkokansliet i Uppsala.

Det mångkulturella i kyrkans verksamhet uppmärksammas i ett brett program under 2006:

April
”Mångkultursymposium – att mötas i gudstjänst” den 20-22 april i S:t Mikaels församling i Stockholm. Medverkande: ärkebiskop KG Hammar, författaren Ana Martinez och kompositören Yamandu Pontvik. Se också www.svenskakyrkanihuddinge.nu - se S:t Mikaels församling.

September
Diakonins månad i september är en ekumenisk satsning som kommer att handla om mångkultur och integration under titeln ”Jag bor i en annan värld men du bor ju i samma”. Svenska kyrkans satsning under Bokmässan i Göteborg den 21-24 september heter FRIHET med mångkultur som undertema. Kyrkomusiksymposiet den 14-16 september i Göteborg lyfter mångkultur och har en temadag om ”musiken i det nya landet” med studiebesök i Bergsjön och Hjällbo.

Oktober/november
Forskardag kring temat som bjuder in forskare som kan ge en ”utifrånsyn” på hur Svenska kyrkan upplevs av människor med ursprung i andra länder och religioner.

November
Mänskliga Rättighetsdagarna i Malmö den 23-24 november uppmärksammar frågan ”Hur kan vi leva tillsammans? Jämlika och olika”. MR-dagarna är ett samarrangemang med bl.a. Teologiska högskolan, Demokratiakademin, Ordfront, Fonden för Mänskliga Rättigheter och Röda Korset.