Kyrkomusiksymposiet: Vilken plats har Svenska kyrkan i svenskt kulturliv?

Musiken är viktig för kyrkan men vilken roll spelar kyrkomusik i svenskt kulturliv? Frågan diskuteras i samband med kyrkomusiksymposiets invigning på fredag. Foto: Magnus Aronson/IKON

Vart fjärde år arrangeras Kyrkomusiksymposiet i Uppsala med hundratals deltagare från hela landet. I år kretsar temat kring frågan vilken plats har Svenska kyrkan i svenskt kulturliv och musiken i Svenska kyrkan. I panelen deltar bland annat Gunilla Carlsson, ordförande i riksdagens kulturutskott och biskop Ragnar Persenius.

Den 5-7 september möts 700  körsångare, musiker och kulturvänner på Uppsala konsert och kongress där invigning sker på fredag. Bland konstnärer och musiker finns dansare och koreograf Virpi Pahkinen tillsammans med bitr. domkyrkoorganist Andrew Canning, organisten Thomas Trotter och dirigenten Stephen Cleobury, sopranen Ulrika Mjörndal och mezzospranen Maria Forsström samt dirigent Hans Vainikainen.

Symposiet invigs på fredag med ett estradprogram som lyfter kyrkomusiken i den allmänna musik- och kulturdebatten. Medverkar gör bl a Gunilla Carlsson, ordförande i riksdagens kulturutskott och biskop Ragnar Persenius.
På eftermiddagen diskuteras frågan: Musiken i kyrkan - vilken roll spelar den för kyrkan och musiklivet? med Inger Carlonberg, ordf. för Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMOK).

AXPLOCK UR PROGRAMMET – FREDAG
Uppsala konsert & kongress, Stora salen

Klicka på hela programmet och kyrkomusiksymposiets seminarier

Kl 10.30-12.10
Invigning och estradprogram
Ensemblen WÅG med Mattias Wager orgel, Anders Åstrand slagverk, Gary Graden körledare

Öppet för media – begränsat antal platser!

Kyrkomusiken i den allmänna musik- och kulturdebatten
Medverkande:Gunilla Carlsson, kulturutskottets ordförande, Lasse Berg, författare, Kristina Axen Olin, samhällsdebattör, Helena Wessman, konserthuschef  Berwaldhallen, Ragnar Persenius, biskop Uppsala stift, Johannes Landgren, professor Högskolan för scen och musik, Göteborg, Cecilia Rydinger Alin, rektor Kungliga Musikhögskolan Stockholm, Johan-Magnus Sjöberg, kyrkomusiker och tonsättare, Anna Kråik, kulturarbetare/jojkare, Helena Andersson Bromander, musiker på Stiftsgården i Rättvik.  Tithi Hahn, moderator och Marcus Höök, moderator

12.10 - 13.30 Lunch

Kl 13.30 - 14.30
Musiken i kyrkan – vilken roll spelar den för kyrkan och musiklivet?
Panelsamtal med Svenska kyrkan och aktörer från det offentliga musiklivet
Medverkande: Eva Edwardsson, kulturnämndens ordförande i Uppsala kommun, Inger Carlonberg, ordförande i Sveriges Musik- och Kulturskoleråd (SMOK), Peter Eriksson, altviolinist i Stockholmsfilharmonin, rektor för Immanuelskyrkans musikskola, Peter Lundborg, domprost i Linköping, ordförande för Sveriges kyrkosångsförbund, Maria Norberg, organist i Högalids församling, Ulla Wiklund, utvecklingskonsult med inriktning på skolutveckling, pedagogik, estetik, kultur i skolan

Tithi Hahn, moderator

Linnékvintetten

Fredagkväll med Mahler och Virpi Pahkinen
Fredagskväll bjuder på tankar kring Gustav Mahlers Uppståndelsesymfoni med Eric Schüldt - programledare, författare och kulturdebattör. Senare på kvällen framförs Uppståndelsesymfonin  med Ulrika Mjörndal sopran, Maria Forsström mezzosopran, Katarinakörerna, Orkestern Filialen och med Hans Vainikainen som dirigent.

Efter Uppståndelsesymfonin ges en unik dansföreställning med den färgstarka koreografen och dansaren, Virpi Pahkinen som dansar till orgel med Andrew Canning, biträdande domkyrkoorganist i Uppsala domkyrka.

Hela programmet och kyrkomusiksymposiets seminarier

Symposiet arrangeras av Svenska kyrkan och studieförbundet Sensus i samverkan med flera andra aktörer.

• kyrkomusiksymposiet
  • uppsala konsert kongress