Nytt kyrkomöte behandlar rekordantal motioner

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2014 08:28 CEST

Kyrkomötet inleds med mässa i Uppsala domkyrka på tisdag kl 14. Foto: Magnus Aronson/IKON

Nästa vecka – tisdag den 23 september – inleds mandatperiodens första kyrkomöte som kommer att behandla sammanlagt 109 motioner och tre skrivelser. Nästan hälften av de 251 ledamöterna är nya efter kyrkovalet 2013. Kyrkomötets första session pågår i fyra dagar.

OBS! ACKREDITERING – SE NEDAN!

Motionsskörden, som är den största på tolv år, präglas av ett stort samhällsengagemang. Efter krisen i Mellanöstern i somras lyfter många ledamöter de internationella frågorna i sina motioner. Också frågor om Svenska kyrkans identitet, kulturarv och klimat samt ungdomsarbetslösheten finns med bland de 109 motionerna. Kyrkostyrelsen har lämnat tre skrivelser till kyrkomötet – däribland Verksamhet och ekonomi 2015-2017.

Mässa kl 14 i domkyrkan
Kyrkomötet inleds med mässa i Uppsala domkyrka på tisdag kl 14. Efter gudstjänsten stannar gästerna i kyrkan där inledning av kyrkomötet äger rum. Därefter går ledamöterna till Uppsala konsert och kongress där plenum och utskottsarbetet äger rum. Kyrkomötet avslutar sin första session på fredag och återsamlas till andra session och beslut den 17-19 november.

Mer information om kyrkomötet, mandatfördelningen, ledamöterna och programmet finns på kyrkomötets webbplats.

ACKREDITERING

Journalister som bevakar kyrkomötet och/eller öppningsgudstjänsten i Uppsala domkyrka, där kungaparet närvarar, ska vara ackrediterade.
Ange redaktionens webbadress, namn och telefonnummer i ett mejl till kristiina.ruuti@svenskakyrkan.se senast måndag den 22 september kl 17.