Olika språk men mycket gemensamt

För första gången samlas de språkliga minoriteterna i Svenska kyrkan - döva, samer, tornedalsfinnar och sverigefinländare - den 11-12 oktober 2004 i Leksand till överläggningar med representanter för respektive styrelse. - Minoriteterna representerar olika kulturer och språk men delar många gemensamma erfarenheter i kyrkan. Det är viktigt för dem alla att få fira gudstjänst och fungera i kyrkan på sitt eget språk även om man kan svenska, säger Martti Lehtinen, samordnare för minoritetsfrågor på Planeringsavdelningen samt Ärkebiskopens kansli. Mötet i Leksand är det första i sitt slag. De olika minoriteterna har sina respektive sammankomster men har aldrig förut träffats för gemensamma överläggningar. - Syftet med detta möte är att finna gemensamma vägar och strategier för hur Svenska kyrkans församlingsliv på de olika minoritetsspråken kan förstärkas, säger Lehtinen. Konferensen anordnas på Västanvik som är en teckenspråkig folkhögskola i Leksand i Dalarna. Kristiina Ruuti, pressekreterare, tfn: 018-16 96 06, 070-5763998, e-post: kristiina.ruuti@svenskakyrkan.se