Sámi Jienat -kören får kyrkans kulturstipendium

Kören Sámi Jienat uppträder och övar i hela Sápmi. Bilden från Samiska kyrkodagar i Jokkmokk, Foto: Kirkens Informasjonstjeneste Norska kyrkan

Samiska rådet i Svenska kyrkan har beslutat tilldela 2013 års samiska kulturstipendium till den samiska kören Sámi Jienat. Kören har berikat samiskt kyrkoliv och språk.

- Samiska rådet vill visa uppskattning för det viktiga ideella arbete som Sámi Jienat gör bland samer. Sámi Jienat är en bra förebild för gränsöverskridande insatser och sprider glädje och förenar oss samer. Det är viktigt att få höra sitt hjärtats språk, beskriver Sylvia Sparrock, ordförande i Samiska rådet i Svenska kyrkan, årets av stipendiat:

Kulturstipendiet motiveras med att Sámi Jienat genom sitt arbete berikar det samiska andliga livet, synliggör det samiska språket och urfolkskulturen.

Kören grundades 2002, träffas några gånger per år och alternerar mellan körövningar och föreställningar på olika platser i Sápmi.

Det samiska kulturstipendiet utdelas varje år och uppgår till 10 000 kr.

• samiska rådet i svenska kyrkan
  • sami jienat
  • samiska