Svenska kyrkan i Almedalen: ”Finansbranschen måste bli mer långsiktig”

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 10:21 CEST

Finansbranschen spelar en central roll för att bygga ett livskraftigt samhälle. Men den rådande kortsiktigheten hindrar kloka investeringsbeslut. På ett seminarium i Almedalen igår uppmanade Svenska kyrkan regeringen och finansbranschen att utforma en tydlig handlingsplan.

- Vi vill ta initiativ till en gemensam diskussion om detta. Det behöver bland annat bli obligatoriskt för företag att redovisa hur väl de integrerar klimatfrågan och mänskliga rättigheter i sitt arbete. Vi ser också att branschen snarast behöver göra om sina belöningssystem, så att de sporrar långsiktighet istället för att motverka kloka investeringar, säger Gunnela Hahn, ägarstyrningsansvarig på Svenska kyrkan.

- Idag konsumerar vi naturresurser som om vi hade en och en halv planet samtidigt som befolkningen växer snabbt. Detta är en ekvation som inte går ihop. Politiker, näringslivet och övriga nyckelaktörer i samhället måste agera tillsammans, säger Gunnela Hahn.

Svenska kyrkan verkar för en hållbar utveckling på olika sätt, till exempel genom sitt långsiktiga internationella utvecklingsarbete med partners i 38 olika utvecklingsländer. Även inom organisationens kapitalförvaltning står hållbarhet i fokus. Kyrkan väljer förvaltare som är duktiga på hållbarhet och integrerar bedömningar om miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning i investeringsbesluten. På seminariet, Ansvarsfulla investeringar – finansbranschen i ett vägskäl, deltog även statssekreterare Erik Thedéen, Nordeas Sasja Beslik och Aktiespararnas Carl Rosén.

Det går att se på seminariet i efterhand på play.svenskakyrkan.se

Läs mer om Svenska kyrkans arbete med ansvarsfulla investeringar här: www.svenskakyrkan.se/ansvarsullainvesteringar

Gunnela Hahn, Svenska kyrkan, ägarstyrningsansvarig Svenska kyrkan, 070-2862950