Svenska kyrkan säger nej till Old Mutuals bud på Skandia

Kristiina Ruuti, pressekreterare, tfn: 018-169606, 070-5763998, e-post: kristiina.ruuti@svenskakyrkan.se Kyrkofondens styrelse har beslutat att säga nej till Old Mutuals bud på Skandia. Affären har motiverats från Old Mutual av så kallade synergieffekter. - Det är sunt med en effektiv och rationell produktion, men denna affär lever inte upp till de intentioner som Svenska kyrkan eftersträvar, säger Kyrkofondens ordförande Bertil Persson. Svenska kyrkan placerar i aktier med inriktning på långsiktigt god avkastning i företag som ger sysselsättning och bidrar till människors välfärd. Old Mutuals affärsupplägg överensstämmer inte med vad Svenska kyrkan vill uppnå. Kyrkofondens styrelse har förtroende för Skandias nya styrelse. Kyrkofondens styrelse gör samma bedömning som styrelsen i Skandia, nämligen att budet inte avspeglar Skandias långsiktiga värde.