Svenska kyrkan startar webbsändningar idag

Idag börjar Svenska kyrkan sina webbsändningar på svenskakyrkan.se. I utbudet ingår programmet ”Magasinet” med reportage och samtal samt webbsända gudstjänster från Sverige och från utlandsförsamlingar.

-  Kyrkan ska finnas där människorna finns – även på internet. Genom rörlig bild vill vi stärka bilden av Svenska kyrkan och väcka nyfikenhet på kristen tro, säger Marianne Ejdersten, enhetschef för nationell kommunikation och ansvarig för pilotprojektet Svenska kyrkan Play.

-  Vi vet att många är intresserade. Vi hoppas att nå dem genom att nyfiket men också ifrågasättande skildra det som sker inom religion och kyrka i vid mening, både i ett svenskt och internationellt perspektiv, säger Dag Tuvelius, från Berling Media. Han är producent för programmet ”Magasinet”, som är ett samarbete mellan Svenska kyrkan och Kyrkans Tidning. Programledare är Brita Häll, ledarskribent på Kyrkans Tidning och redaktör för tidskriften Amos.

-  I vårt första program tar vi upp konfirmationen. Nya siffror visar att trenden vänder. Förra året ökade andelen unga som valde att konfirmera sig i tio av de 13 stiften, berättar Dag Tuvelius.

”Magasinet” är ett samarbete med Svenska kyrkan på nationell nivå och Kyrkans Tidning, som producerar programmet. ”Magasinet” kan ses både på svenskakyrkan.se och kyrkanstidning.se

De nu startade sändningarna är ett pilotprojekt som pågår under hösten och utvärderas i mars 2012. Sju pilotförsamlingar ska sända webbgudstjänster, två av dem utomlands: i Australien och i Spanien. På Svenska kyrkan Play kommer också att finnas instruktionsfilmer som berättar om till exempel hur det går till att boka dop, vigsel eller hur Jourhavande präst fungerar. Även sändningar av intern-tv med chefen för Svenska kyrkan i utlandet ska testas.

• play
  • svk play