Svenska ny chef för kyrkornas FN-kontor i New York

Svenska kyrkans utrikeschef, Margareta Grape, ska under de kommande åren föra kyrkornas talan i FN. Som ambassadör för Kyrkornas världsråds medlemskyrkor kommer hon driva frågor som mänskliga rättigheter, fred och nedrustning samt FN:s ansvar för fattigdomsbekämpning.

Margareta Grape, Svenska kyrkans utrikeschef, har utsetts till chef för Kyrkornas världsråds FN-kontor i New York. Hon kommer att fungera som ambassadör för Kyrkornas världsråds medlemskyrkor och som det arbeta för att göra den ekumeniska rörelsens röst hörd i FN. För kyrkorna är särskilt mänskliga rättigheter, fattigdomsbekämpning och fred- och nedrustningsfrågorna viktiga.

Margareta Grape har under många år arbetat med internationella frågor och hennes utnämning är ett bevis för hennes och Svenska kyrkans engagemang och långa erfarenhet av globalt arbete.

– Jag ser det som en stor förmån att få fortsätta att jobba med viktiga frågor som representant för hela den ekumeniska rörelsen gentemot FN. Kyrkorna är en viktig en röst i en allt mer globaliserad värld, säger Margareta Grape.

Lars Friedner, Svenska kyrkans generalsekreterare, tycker att Margareta Grape har gjort mycket för kyrkan i internationella och ekumeniska sammanhang.

– Det är glädjande att en av Svenska kyrkans medarbetare nu har utnämnts till den mycket viktiga uppgiften att vara kyrkornas FN-ambassadör, säger han.  Den framgångsrika utvecklingen av Svenska kyrkans internationella arbete under senare år bär i hög grad Margareta Grapes signum och hon är rätt person att föra kyrkornas talan i FN.

Margareta kommer att tillträda tjänsten efter årsskiftet.

Fakta Margareta Grape

Margareta Grape har de senaste åtta åren varit chef för Svenska kyrkans internationella verksamhet, har varit rådgivare till Lutherska världsförbundets styrelse och är ledamot av Kyrkornas världsråds exekutivkommitté.

Margareta Grape har tidigare arbetat inom folkrörelser och kommun och har haft styrelseuppdrag i bland annat Sida och Invandrarverket.

Margareta Grape bor i Uppsala och har tre vuxna barn samt fyra barnbarn.

Pressjouren (dygnet runt): 018-16 94 75

• Kyrkosamfund