Afro-astronautisk blandning för Bokmässans unga publik

I år bjuder Barnens torg och Nallescenen på ett spännande program med mycket skratt och kanske lite gråt också. Barnens egen avdelning på Bokmässan genomsyras av årets tema – Afrika.

På Barnens torg kommer ett typiskt afrikanskt baobabträd att torna upp sig. Vid dess fot kan mässans yngre publik slå sig ner och i lugn och ro läsa böcker från när och fjärran. Eller lära sig teckna av illustratörerna Véronique Tadjo, Elfenbenskusten, Piet Grobler, Sydafrika, John Kilaka, Tanzania, och Christian Epanya, Kamerun, som håller i inspirerande workshops. Även andra roliga aktiviteter pågår på torget under hela mässan, till exempel en knappverkstad och tipspromenader om Afrika.

Programmet på Nallescenen är en kavalkad, från morgon till sen eftermiddag, av det bästa och mest spännande ur årets barn- och ungdomsboksutgivning. PernillaStalfelt talar om sin senaste bok Livetboken – om att födas, dö och allt som händer däremellan. Pija Lindenbaum funderar kring sitt bilderboksbarn Gittan som fyller tio år. Ondjaki från Angola berättar om sin bok Vänskapens magi. Sveriges egen astronaut Christer Fuglesang har påbörjat en ny karriär som barnboksförfattare, debuten heter Rymdresan – Markus och Marianas äventyr med farbror Albert. Malin Stehn, författare till fotbollsserien Lundeby IK, utmanar alla upp till tolv år i en trixningstävling. Norrmannen Jo Nesbø skriver inte bara storsäljande deckare. Hans tredje bok om doktor Proktor handlar om en invasion från jordens inre. GunillaBergström läser högt ur Alfons med styrkesäcken, hennes senaste bok om Alfons Åberg.

Dessutom blir det muminshow, miniMUSikal, paketinslagningslektion, festfixartips och mycket, mycket mer!

Läs hela programmet på www.bokmassan.se

För frågor, kontakta:
Valentina Arvidsson, Bokmässan, projektledare, tel 031-708 84 12, va@bokmassan.se