Anders Ygeman inviger Power Circle Summit på Elfack

Anders Ygeman inviger Power Circle Summit på Elfack

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman deltar under 50-årsfirande Elfack, genom att invigningstala på strategikonferensen Power Circle Summit den 7 maj på Svenska Mässan i Göteborg. Elfack har gått från att vara en produktmässa till att bli en viktig mötesplats för hela el- och energibranschen och hela 25 procent av utställarna är utländska aktörer. I år lanseras även Switch en interaktionsarena och framtidsfönster för affärsutveckling inom teknik och digitalisering.

Anders Ygeman kommer att delta som invigningstalare för energibranschens årliga Power Circle Summit, som arrangeras under Elfack. Där presenterar han regeringens strategi för omställningen till förnybar elproduktion i Sverige.

Under Power Circle Summit, deltar 150 delegater som diskuterar de stora strategierna och besluten kring omställningen inom energibranschen och vad det innebär för såväl företag som samhälle.

– Flera av de viktigaste aktörerna inom Energisverige kommer att finnas på plats tillsammans med delegater från kraftbolag, möbelbranschen, bilbranschen – alla som på olika sätt berörs av den energiomställning som vårt samhälle genomgår, säger Ola Lundqvist, affärsansvarig för Elfack.

Ökat internationellt intresse av Elfack

50-årsfirande Elfack pågår den 7-10 maj och arrangörerna räknar med att locka runt 25 000 besökare. Av de 435 bokade utställarna ser man en ökning av utländska aktörer som i år uppgår till ett 100-tal.
Dagsaktuella ämnen - som självläkande elnät och hur man kan jobba förebyggande för att minska antalet elavbrott - kommer att diskuteras, liksom mer strategiska frågor kring teknologiskiftet och vad det egentligen innebär, hur digitaliseringen förändrar branschen och ödesfrågan hur man kan attrahera fler kvinnor till branschen.

– Under Elfack samlas Sveriges främsta aktörer både som utställare och talare. Generellt ligger Sverige långt fram vad gäller teknik och utveckling och utländska företag sneglar gärna på hur vi gör. I år har vi lyckats samla produkter, innovationer och de stora strategierna för hela el- och energibranschen under mässans tema ”förändringskraften du söker” – ett tema som är högst relevant för såväl svenska som utländska aktörer, säger Ola Lundqvist.

Ny mötesplats för att accelerera el- och energibranschens affärsutveckling

Nytt för i år är Elfacks arena Switch, där närmare 40 startup-företag, innovationskluster och etablerade företag som ABB och Siemens deltar. Här visar man upp sina innovationer och bjuder in till runda bordsamtal, matchmaking och seminarier kring hur teknikskiften och digitala tjänster kan utvecklas.

– Under Switch är alla medskapare. Tanken är att man ska hitta samarbetspartners och affärsmöjligheter och lära av varandra. Hela arenan vänder sig till de som jobbar med framtidsfrågor inom el- och energibranschen och här möter väletablerade företag, nya start-ups, innovatörer och affärsutvecklare på ett nytt sätt och med interaktion i fokus, säger Ola Lundqvist.

För mer information kontakta:
Ola Lundqvist, affärsansvarig
ola.lundqvist@svenskamassan.se

En heltäckande mötesplats för framtidens el- och energifrågor samlat på under ett tak, fördelat på tre arrangemang.

Om Elfack
Nordens största mötesplats där hela el- och energibranschen visar nya produkter och lösningar. Här träffas 25 000 aktörer inom el- och energibranschen för att göra affärer, knyta kontakter, hitta nya lösningar, få inspiration och kunskapsutbyte. Under Elfack arrangeras även den årliga strategikonferensen Power Circle Summit och den helt nya Interaktionsarenan och framtidsfönstret Switch. Elfack arrangeras av Svenska Mässan i Göteborg.

Läs mer om Switch här >>

Läs mer om Power Circle Summit här >>