Automässan 2011:

Ny bilteknik innebär nya utmaningar för bilverkstäderna
Motorbranschen anses som en mogen bransch. Men runt hörnet står stora utmaningar inom servicemarknaden, något som kommer att avspegla sig under Automässan 2011, 19-22 januari i Göteborg.
”Elbilar och elhybrider kommer på bred front vilket kommer att ha konsekvenser för verkstäderna”, säger Gilbert Fransson på branschorganisationen FVU.
Enligt Christer Liljenberg på branschorganisationen SBF blir det allt viktigare för enskilda verkstäder att organisera sig samt att ansluta sig till något av de marknadskoncept (verkstadskedjor) som finns.

Automässan 2011 arrangeras då motorbranschen är på väg in i en brytningstid; ny motorteknik och bränslen kommer på en allt bredare front. För 10 år sedan var det etanol och biobränslen, nu är det gas, el och elhybrider som kommer att bli allt vanligare när regeringen satt som mål en fossilfri bilism 2030.
”Det syntes tydligt på tyska Automechanika i september att snart är elbilarna här. Den nya tekniken kommer att ställa nya krav på verkstädernas utrustning men framför allt mekanikernas kompetens”, förklarar Gilbert Fransson på FVU, Fordonsverkstadsutrustarna.
Han säger att det för tillfället är svårt att få någon sammanhållen bild över vilka konsekvenser som teknikskiftet kan komma att medföra utöver kravet på nya kompetenser hos mekanikerna.
”Framtidens bilar och tekniken i och kring dem, kommer att debatteras under Automässan och givetvis även att återfinnas i många utställares mässmontrar ”, berättar Gilbert Fransson och tillägger att under Automässan kommer det allra senaste att finnas på plats.

Christer Liljenberg på SBF, Sveriges Bildelsgrossisters Förening, delar Gilbert Franssons syn – ny teknik kommer att öka kraven på teknik och kompetens.
”Därför blir det allt viktigare att tillhöra någon av de kedjekonstellationer som finns. Genom dem får man tillgång till rätt teknik och framför allt möjligheten till att kompetensutveckla sig”, säger Christer Liljenberg och understryker att det är hög tid för landets bilverkstäder att sluta leden.
”Vi står inför många framtida utmaningar – att klara sig helt på egen hand kommer att bli allt svårare”, förklarar han och tillägger att det är därför som Automässan har temat ”Framtidens servicemarknad”.

”Vill man vara med i framtiden, så ska man besöka mässan i januari”, rekommenderar han.

Mer information
Kontakta Carmen Brüning, mässansvarig Automässan, tel 031-708 80 92, mobil 0708-80 80 08.