Automässan nästan fullbokad

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 16:13 CEST

Automässan, som arrangeras 19-22 januari 2005 på Svenska Mässan i Göteborg, är nästan fullbokad. Tre månader innan mässan öppnar är hela 98 procent av utställningsytan såld. Det innebär 11.900 kvadratmeter. - I dagsläget kan vi räkna in närmare 200 utställare från åtta länder, säger Siv Edlund, projektledare för Automässan.

För första gången på många år samlas nu leverantörer och kunder inom fordonsbranschens eftermarknad på Svenska Mässan. Arrangörerna hoppas på runt 20 000 besökare. - Vi har märkt att det finns ett stort sug efter information. Alla i branschen är till exempel intresserade av hur det nya gruppundantaget kommer att fungera i praktiken. Det blir stora förändringar och då gäller det att ta vara på alla nya affärsmöjligheter som dyker upp, säger Siv Edlund.

Den svenska reservdelsmarkanden omsätter cirka 10 miljarder kronor årligen. Nu får originaldelarna framställas av oberoende producenter, bara kvaliteten är likvärdig eller bättre. Utvecklingen mot en friare marknad har ökat alternativen, skärpt konkurrensen och öppnat nya spännande vägar. Detta kommer att återspeglas på Automässan.

Utställarna på Automässan visar allt som rör eftermarknaden för bilar, bussar och lastbilar. Mässan vänder sig till alla som arbetar med eftermarknad inom verkstads- och fordonsbranschen.

Automässan arrangeras av FVU (Fordonsverkstadsutrustarna), SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening), MRF (Motorbranschens Riksförbund), MAF (Motorbranschens Arbetsgivareförbund), PRF (Petroleumhandelns Riksförbund) i samarbete med Svenska Mässan.
Vill du veta mer?

Siv Edlund, projektledare Svenska Mässan, tel 031-708 80 00, e-post: siv.edlund@swefair.se
www.automassan.com