Framgångsrikt tredje år för Meg

Den tredje upplagan av Meg, Mediedagarna i Göteborg, drog fler besökare än tidigare år. 2015 kommer Meg tillbaka med en nysatsning på teknikområdet och en återkomst för årets nyhet Marknadschefsdagen.

När Meg14 avslutades på fredagen kunde Åsa Bernlo, ansvarig för Meg, konstatera att arrangemanget har vuxit.
- Meg hade fler unika besökare än i fjol, då vi även hade Gräv-seminariets deltagare på plats. Vi är väldigt glada över att så många velat engagera sig i Meg och över det fina mottagande programmet har fått. Det märker vi inte minst på det ökande mediala genomslaget. Många av Megs programpunkter spelades också in, så för den som inte var på plats finns alla möjligheter att uppleva Meg i efterhand, säger Åsa Bernlo.

Meg14 hade totalt 4 100 besök. 150 föreläsare medverkade i 80 programpunkter.

En nyhet för i år var att Meg gjorde gemensam sak med nätverket Marknadscheferna och lanserade Marknadschefsdagen, ett parallellarrangemang till Meg.
- Genomförandet har varit väldigt lyckat. Vi har haft sponsorer och utställare klara sedan i oktober, vilket är helt unikt. Målet med Marknadschefsdagen är att bli det viktigaste eventet för marknadsansvariga i Sverige, vilket jag tycker vi har visat redan med detta första genomförande. Det är redan klart att Marknadschefsdagen kommer tillbaka 2015 och 2016, säger PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna.

Den mest namnkunnige gästen på Meg var Bruce Dickinson, mer känd som sångare i Iron Maiden. Hans föreläsning om hur man förvandlar kunder till fans uppskattades av många, däribland David Crouch, tidigare redaktör på Financial Times, som var inbjuden som keynote-talare på Meg.
- Bruce Dickinson fick mig verkligen att tänka efter, och även att gå tillbaka och utveckla några av de idéer jag tog upp i min egen föreläsning. Så det var väldigt användbart för mig, säger David Crouch.

Bland de 97 medverkande företagen fanns Lindholmen Science Park. De var engagerade både i seminarieprogrammet och med en monter på mässgolvet, något som genererade många intressanta möten.
– Meg handlar mycket om nya medieformer och kopplar starkt till det vi på Lindholmen Science Park jobbar med inom media och visualisering. Jag tror att om Meg fortsätter att utvecklas på det här sättet så kan det bli den stora mötesplatsen för medieområdet i vid bemärkelse, säger Niklas Wahlberg, vd för Lindholmen Science Park.

Inför nästa års upplaga av Meg planeras en ökad satsning på teknik.
- Det märks tydligt hur tekniken ger oss möjligheter att ta del av innehåll på ett annat sätt. Utvecklingen går enormt snabbt, och jag ser fram emot att få utforska detta spännande område mycket mer inför Meg15, säger Åsa Bernlo.

Meg15 hålls 5-6 mars 2015 på Svenska Mässan i Göteborg.

För mer information, kontakta:
Åsa Bernlo, ansvarig för Meg
031-708 84 31, ab@meg.se