Framtidens böcker och läsning på Bokmässan

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2014 14:20 CEST

Hur ser morgondagens böcker och läsning ut? Vem är författare i framtiden? Digitalisering och ny teknik utmanar läsningens och litteraturens traditionella ramar i grunden. På Bokmässan handlar många programpunkter – inte minst på mässans temaområden Digitala Torget och Molnet – om hur bokens framtid ser ut.

På Digitala Torget i F-hallen, plan 2, är det övergripande temat litteratur och berättelser i det digitala landskapet. Bland annat diskuterar representanter från Bonnierförlagen, Samsung, Datorn i Utbildningen, Lärarnas Riksförbund, SVT Öppet arkiv, Kungliga biblioteket och Svenska Filminstitutet under rubriken ”The Future of Reading” på torsdag 16.30

På fredag 11.30 berättar Sana Tornow och Charlotte von Wussow från TigerCreate om hur man enkelt och effektivt kan skapa interaktiva böcker, och Ylva Pettersson från Lärarnas Riksförbund talar om hur läsning i framtiden kommer att vara en del av skrivandet – och tvärtom, fredag 12.30
På lördag 14.00 samtalar författarna Thomas Andersson, Pär Thörn och Kajsa Sundin om de nya författarrollerna i ett digitalt medieklimat – på låtsas och på riktigt.
På Digitala Torget finns även Läs- och berättarlabbet, ett område för dem som vill veta mer om digital litteratur.
Läs hela programmet för Digitala Torget här.

Lärande och läsning i Molnet
Molnet i G-hallen, plan 2, är en mötesplats för samtal och föreläsningar om lärande, lärande medel och digitalisering.
Även här berör flera av föreläsarna framtidens läsning och böcker, till exempel berättar Patricia Diaz, arbetslagsledare på Mikael Elias teoretiska gymnasium i Stockholm, om begreppet Flipped Classroom – vad, varför och hur – på torsdag 15.50.
Christina Comstedt från Studentlitteratur talar om digitala läromedel som går utanför bokens ramar på lördag 13.00, och Martin Ljungström från Gleerups visar på nya möjligheter med interaktiva böcker, lördag 14.50.
Läs hela programmet för Molnet här.

På Seriescenen i A-hallen, plan 1, är den digitala framtiden redan här, menar serieredaktören Mikael Sol och tecknarna Johan Wanloo och Diana Davidsson. De diskuterar fördelarna och nackdelarna med att publicera sina verk på olika digitala plattformar på torsdag 12:00.
Utställaren Axiell tar också upp framtidens böcker och läsning i sitt program i Biblioteksloungen, D-hallen, plan 1. Bland annat talar Jonas Lennermo och Boris Zetterlund om vad tidigare utgivningar har för roll i framtidens bibliotek. Vilka är aktörerna? Fredag 13.30.
I Biblioteksområdet, D-hallen, finns flera utställare som på olika sätt är sysselsatta med morgondagens läsning, till exempel Bibliotekshögskolan och MK Solutions

Mer information om Bokmässan finns på www.bokmassan.se
Följ också Bokmässan på Facebook och Twitter.

För mer information: Joanna Wahlsten, presskontakt
tel +46 (31) 708 84 13, jw@bokmassan.se

Bokmässan äger i år rum 25–28 september på Svenska Mässan i Göteborg och har Brasilien och den brasilianska litteraturen i fokus. Bokmässan är Nordens största kulturevenemang med 100 000 besök årligen.

Bok & Bibliotek i Norden AB, 412 94 Göteborg, Sweden | Mässans Gata 20 | Tel 031-708 84 00 | www.bokmassan.se