Framtidens kraftfulla elbåtar visas på Båtmässan

Framtidens kraftfulla elbåtar visas på Båtmässan

På Båtmässan i Göteborg, som smygöppnar för speciellt inbjudna idag, presenteras några av framtidens båtmodeller - snabba elbåtar med lång räckvidd i futuristisk design. Bland annat var det premiärvisning för den svenskproducerade elbåten One.fly, som svävar två decimeter över vattnet och som klarar att köra i 25 knop i upp till två timmar på en laddning.

– Den här typen av kraftfulla elbåtar med lång räckvidd såg man inte för bara några år sedan. Förhoppningsvis kommer de nya, coolare modellerna att sätta fart på försäljningen, säger Jacob Ryder, affärsansvarig för Båtmässan.

Försäljningen av elbåtar är fortfarande blygsam. Bara ett fåtal renodlade elbåtar och ca 1000 elmotorer såldes under förra året. Kunderna vill ha båtar som kan köra fort och länge innan batteriet behöver laddas och det har varit svårt för båttillverkarna att lyckas tillverka en eldriven båt som är lika kraftfull som en som går på fossilt bränsle. Tills nu.

Under Båtmässan presenteras några av marknadens främsta modeller - moderna, kraftfulla elbåtar med minimal miljöpåverkan, som kan köras både snabbt och långt. En av dem är konceptbåten One.fly – en nästan sex meter lång bärplansbåt med elmotor i utombordarutförande, som kan köra i 25 knop (46 km/h) i 40 sjömil. Det är betydligt längre än tidigare elbåtar, som kommer knappt hälften så långt i samma fart.

Förklaringen ligger mycket i att båtutvecklaren Mantaray, har lyckats minska vattenmotståndet till ungefär hälften, jämfört med en konventionell planande båt. Detta med hjälp av det patenterade bärplanssystemet som ligger under vågorna och håller båten i planläge under färden, men fälls in när båten ligger i hamn.

– För att lyckas skapa en kraftfull elbåt, är skrovets design minst lika viktig som motorns prestanda. Båten måste vara lätt och byggs därför ofta i kolfiber. Designen ska ge så lite vatten- och luftmotstånd som möjligt och ett sätt är att designa med bärplan som gör att båten svävar över vattenytan. Detta tillsammans med ett kraftfullt batteri, gör att One.fly kan komma långt på bara en laddning även i höga hastigheter, säger Anton Simberg, VD på Mantaray.

På elbåtsmarknaden finns det idag bara ett 10-tal leverantörer som bygger renodlade elbåtar. Hälften av dem är svenska. Ett fåtal av modellerna har samma kraft som en motsvarande bensin- eller dieseldriven motorbåt. Men nu har alltså båtproducenterna lyckats tillverka det som många tror kommer att bli framtidens båtar.

– På mässan visar bland annat Candela Speedboat och xShore sina senaste elbåtar. Och så har alltså Mantaray förlagt sin världspremiär av elbåten One.fly till Båtmässan, där såväl konceptbåten som skisserna på båten som går i produktion, kommer att visas för första gången, säger Jacob Ryder.

För mer information, kontakta:
Jacob Ryder, Affärsansvarig Båtmässan
jacob.ryder@svenskamassan.se

Anton Simberg, VD Mataray
anton@elektrofoil.se
070-7752828

Båtmässan är Västsveriges största mötesplats för alla som älskar vattenliv. Här träffas branschens experter. På plats finns ca 300 utställare som ger dig hjälp med ditt nästa båtköp, tips om underhåll och service samt visar mängder av prylar som gör ditt båtliv bättre.

The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is one of Europe’s largest fully integrated meeting places with a unique city-centre location. The Group creates and hosts exhibitions, events, hotels, restaurants, spa and a theatre – everything under one roof. Around 2 million people are annually welcomed to the meeting place. The Swedish Exhibition & Congress Centre Group is owned by a private, independent foundation; The Swedish Exhibition & Congress Centre Foundation, that generates over 3,2 billion SEK in tourism industry revenue yearly.

Åsa Frykberg

Presskontakt, More PR 070-758 16 22