Galenskaparnas Anders Eriksson gästar Båtmässan i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2014 16:28 CET

Galenskaparen och träbåtsentusiasten Anders Eriksson och hans stolthet, en Solö 25 Lyx II - nu med helt ny motor och nylagt teakdäck kommer till Båtmässan i Göteborg.
- Till och med seglarna tycker att vi är ett stiligt ekipage och vinkar glatt åt oss på sjön, säger Anders Eriksson.

Både Anders Eriksson och hans båt, som heter Mimmi, kommer att finnas på plats på Båtmässan i en av Volvo Pentas montrar.
- Jag har nyligen bytt hela motorn i min båt som är byggd 1968. Det blev ett väldigt lyft och innebär att vi kan fortsätta tillsammans, säger Anders Eriksson som köpte sin Solö, 1996.

Volvo Pentas koncept att byta ut hela motorn på äldre båtar kallas repowering och ger ett lugnare, renare, snabbare, enklare och bekvämare båtliv samtidigt som värdet på båten ökar.
- Det är härligt när en gammal båt känns som ny och att man inte behöver oroa sig över att motorn ska klappa ihop.

Utöver ny motor har Anders Eriksson även satsat på att renovera båten och det är Mats Stefansson, mest känd som ”Mats Snickare” på Tjörn, som stått för hantverket.
- Jag har varit på Båtmässan i 33 år och märker tydligt att intresset för träbåtar ökar varje år. Det är härligt hur glada folk blir av att se, känna och uppleva träbåtarna. Många längtar tillbaka till hur semestern var förr i tiden med enkla träbåtar utan massa lyx och moderniteter, säger han.

Utöver deltagande i Volvo Pentas monter kommer Anders Eriksson att, på sitt alldeles egna personliga sätt, berätta om sitt båtliv och sin kärlek till träbåtar på Båtmässans Stora Scen, onsdag den 5 februari.
- När jag var liten pojke och satt och metade vid Trollhättans kanal gled en Solöbåt förbi. Jag blev alldeles tagen av den vackra båten och tappade spöet i vattnet. Sen gick jag gick hem och byggde en liten modellbåt som liknade min drömbåt – en Solö.
- Och nu, massa år senare, har jag förverkligat min dröm. Jag är väldigt stolt över min båt och jag njuter fullt ut i sittbrunnen i en stilla naturhamn. Träet som blänker i vattnet, doften av hav och mahogny - då är det gôtt att leva!

Båtmässan pågår den 1-9 februari på Svenska Mässan i Göteborg, mer information finns på www.batmassan.se

För ytterligare information kontakta:
Bengt Wallin, mässansvarig Båtmässan, tfn 031-708 80 91, e-post: bengt.wallin@svenskamassan.se

För högupplöst bild, kontakta press@svenskamassan.se

Svenska Mässan

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag 600 anställda, en omsättning på 900 Mkr och generar årligen drygt 2,3 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se - www.svenskamassan.se