Grön mångfald i Sustainable City

Sustainable City är en nyskapande utställning på mässan Miljöteknik 2008, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 7-9 oktober. En unik stadsmiljö med miljögranskade material byggs upp och ger besökaren en bild av en ekologisk stad. White Arkitekter AB samordnar designen för utställningen genom en stiliserad stadsbild på en yta av 500 kvm, där besökarna får uppleva alla de delar som utgör ett hållbart stadsbyggande.

Rekordmånga deltagare är med och visar upp den hållbara staden och de representerar en stor bredd av företag och offentliga projekt inom området. Bland de medverkande företagen finns Rehact AB, som ska bygga upp ett helt rum med ett mångfaldigt prisbelönt komfortsystem för värme och kyla. Systemet förbrukar mindre energi än ett Passivhus och är ett innovativt exempel på energismart ventilation i byggnader.

- Besökarna kommer att kunna se och känna på installationer av golvvärme, värmepumpar och vår egen ventilationslösning. Detta är första gången som systemet fysiskt visas upp i Sverige och vi kommer även att visa bilder och beräkningar från vår pilotinstallation i Warszawa, Polen. Mässan blir ett utmärkt forum att visa upp våra installationer på, i synnerhet då det passar så väl in i konceptet med hållbar stadsbyggnad, säger Svante Bengtsson, VD på Rehact AB.

En miljöanpassad stadsmiljö måste erbjuda miljövänliga sätt att färdas på. Några medverkande företag ska därför demonstrera hållbara mobilitetsalternativ och ett av dem är BAFF, Bioalcohol Fuel Foundation, som kommer att demonstrera en bil och en pump. Green Street visar upp cyklar som en symbol för hur vi bör ta oss fram i städerna.

I en hållbar, grön stad är naturen förebild och då behövs självklart växter och träd. Därför visar Veg-Tech upp tak och väggytor av växter och Veab demonstrerar hur växter i staden kan te sig. Universeum presenterar ämnet biomimicry, där naturen kan vägleda oss till hållbarhet. En termitstacksprincip applicerad på ett höghus finns som ett spännande exempel.

Göteborg Energi visar på Sustainable City upp projekt inom fjärrvärme och fjärrkyla, som båda bidrar till ett miljöklokt och energieffektivt inomhusklimat. Projekten går hand i hand med Göteborg Energis strävan efter att utveckla energilösningar som är hållbara och sparar miljön.

- Sustainable City ska spegla det hållbara samhället i framtiden och den utvecklingen deltar vi i varje dag. Därför är det rätt för oss att vara med. Det ska bli spännande att delta i denna satsning som Svenska Mässan gör för att utveckla mässan som mötesplats, säger Annette Johansson, Göteborg Energi

Även avfallet måste tas om hand om på ett miljövänligt sätt och Teknisk Miljöutveckling AB visar upp hur detta kan ske genom filtrering i avloppsbrunn. Envac Scandinavia AB ställer ut sina produkter inom området för avfallshantering. Villeroy & Boch Gustavsberg AB visar ett badrum med en separerande toalettstol och kran som har höga krav på energisparande.

Västra Götalandsregionen och dess miljösekretariat visar upp flera olika projekt inom orådet för hållbart stadsbyggande, däribland energi- och vindkraft, energieffektiva byggnader - Passivhus, närproducerad mat samt design för omtanke som handlar om att främja hållbar produktion och upphandling av möbler och inredning för offentlig miljö.

Utställningen kommer även att ha visionära drag, vilket blir synligt i projektet Cities Beyond Oil som Chalmers, Urban Laboratory Göteborg och Chalmers Arkitekter vann andra pris med i Shanghai. Besökaren kan avnjuta ekologiskt te med tilltugg av företaget Mighty Leaf och få guidade visningar i staden av EkoCentrum, som även visar upp återvunna produkter av glas.

- Den stora bredden på deltagarna borgar för en visionär och spännande upplevelse av den hållbara staden. Många pusselbitar utgör stadsbyggandet och vi vill med utställningen Sustainable City visa på den stora potential det finns för framtidens hållbara städer. Svensk miljöteknik inom området har redan rönt stor internationell uppmärksamhet och utställningen kan bli inledningen till ännu fler betydelsefulla affärssamarbeten, säger Ann Åfeldt, mässansvarig på Svenska Mässan.

För mer information, kontakta:

Svante Bengtsson, VD Rehact, tel 0709-56 67 56

Annette Johansson, Göteborg Energi, tel 031-62 67 64