Hur kommer skolan att ledas år 2015?

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 09:18 CET

13-14 mars samlas mer än tusen nordiska skolledare i Göteborg för att delta i den 6:e Nordiska Skolledarkongressen. Temat är Rektorsrollen ­- idag och imorgon.

Lagom till kongressen har en ny studie tagits fram. I Skolledning 2015 har intressenter kring skolan fått svara på hur de tror att skolan kommer att förändras fram till år 2015.

Studien finns att läsa på hemsidan: www.skolledarexpo.se/skolledning_2015.asp

- Ett av syftena med undersökningen är att de som ska bli rektorer får en uppfattning om vad de kan förvänta sig, säger Bengt Andréasson, projektledare för Nordiska Skolledarkongressen.

Vad kan då framtidens rektorer förvänta sig av sitt yrke enligt undersökningen?

- Dessvärre trodde inte den tillfrågade panelen att rektorerna kommer att få mer inflytande över yrkesrollen eller sin skola. Samtidigt tycker panelen att skolan och rektor måste ha större frihet för att fungera bra. Samma åsikt hade panelen om möjligheten till mer resurser till skolan - samtidigt som man tror att skolan kommer att få ännu fler uppgifter. Detta är viktiga signaler för skolans huvudmän att fundera över, säger Bengt Andréasson.

Dessutom har man gjort ett Scenario 2015 om samhället, skolan och skolledningen.
I studien har representanter för forskning, myndigheter, rektorsfack, lärarkårer, rektorsutbildning och näringsliv deltagit.

Sveriges skolminister Jan Björklund kommer, med utgångspunkt från studien, att diskutera framtidens skola tillsammans med Bengt Andréasson från Sveriges Skolledarförbund i seminariet Rektorsjobbet tufft redan i dag - men vad tror man om 2015?

Vad är Nordiska Skolledarkongressen?
Nordiska Skolledarkongressen vänder sig till skolledare och andra personer med ledande uppdrag inom skola och utbildning i Norden. Kongressen omfattar två delar: seminarier och utställning. Ett 30-tal utställare visar produkter och tjänster inom skolområdet såsom läromedel, IT, fortbildning, inredning och mycket mer. Hela kongressprogrammet och mer information om Nordiska Skolledarkongressen finns på www.skolledarexpo.se
Nordiska Skolledarkongressen är ett samarbete mellan Sveriges Skolledarförbund och Bok & Bibliotek.

För frågor, kontakta projektledarna:
Valentina Arvidsson, Bok & Bibliotek, 031-708 84 12, va@bok-bibliotek.se
Bengt Andréasson, Sveriges Skolledarförbund, 031-15 55 98, bfa.utb@telia.com