Innovationer, uppfinningar och smarta lösningar i fokus under EuroHorse 3-7 april

Den 3 april slår EuroHorse återigen upp dörrarna till årets stora hästmässa i Göteborg i anslutning till Gothenburg Horse Show, i år med dubbla världscupfinaler. Närmare 90 000 hästintresserade besökare väntas shoppa loss för 60 miljoner kronor under den fem dagar långa hästfesten.

– Det som är fullständigt unikt med EuroHorse är vårt täta samarbete med Gothenburg Horse Show. Gemene man vet nog inte vilket unikt idrottsarrangemang det är eller hur stor tävlingen är. Gothenburg Horse Show är nämligen en tävling av yttersta världsklass, det motsvarar en major i golf eller någon av grand slam-turneringarna inom tennis. I år arrangeras världscupfinaler i hoppning och dressyr, säger Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse.

Årets upplaga av EuroHorse innehåller en rad nyheter både i paddocken och på scenen. I år står ämnet teknik i fokus.

Innovationer, uppfinningar och smarta lösningar
Det kommer att arrangeras flertalet workshops med fokus på teknisk innovation och entreprenörskap av HorseTech of Sweden, plattformen för den tekniska utvecklingen inom ridsporten, under EuroHorse. Anya Ernest är projektledare och vill fokusera på tjejer och teknik.

– Vi kommer bland annat arrangera en käpphästhoppning för tolvåringar, där varje hinder är en del i Business Model Canvas. Barnen samlas och tar sig igenom nio stycken hinder. När ungdomarna är över alla de nio hindren så har de en färdig affärsplan för en idé.

– Vi tror det är en aktivitet som kommer bli interaktiv och rolig och förhoppnings kommer vi att få se ett intressant resultat. I denna workshop är bland andra både Vinnova och EuroHorse engagerade.

En av årets nyheter på mässan är Horse Talk: intressanta kostnadsfria föreläsningar. Här kan man bland annat kan lyssna till programpunkterna Active Stable - en bättre hästhållning! samt Hur mår hästar och människor på svenska ridskolor?

Livepodd med ryttarstjärnor och fartfyllda uppvisningar
I det fullspäckade paddockprogrammet syns bland andra Malin Baryard-Johnsson och Cecilia Berglund Bergåkra som tillsammans med Svenska Ridsportsförbundet kommer att hålla en livepodd, lördagen den 6 april kl. 15.30. Här delar stjärnorna med sig av sina tankar kring rutiner, tävlingsupplägg och relationen till sina hästar.

Vidare kan besökarna se när riksmästare Johanna Nygren och ett par ridskoleekipage från Göteborgs Fältrittklubbs WE-grupp visar upp och berättar om grenen och vad som gör den till en så rolig och utmanande gren som passar alla ryttare och hästar. Dessutom kommer Louise Löfgren och Sebastian Benje visa upp islandshästen och dess fantastiska gångarter i paddocken, och precis som tidigare år kommer Polisrytteriet Göteborg till EuroHorse och visar upp sin verksamhet och hur de tränar sina hästar till att bli just polishästar.

På www.eurohorse.se hittar du mer information om paddockprogram, föreläsningar och clinics.

Pressackreditering till EuroHorse görs här >
och hämtas i informationen i huvudentrén på Svenska Mässan.

EuroHorse i korthet:
- Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show
- Startade 1992
- 20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård
- Ca 220 utställare
- Publikrekord – 98 000 besökare 2013
- Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 2 500 kr

EuroHorse och Gothenburg Horse Show är ett utmärkt exempel på konceptet ”All under one roof” där Svenska Mässans och Scandinaviums gemensamma resurser blir till en av få anläggningar i Europa som klarar av ett hästevenemang av den här storleken. Det är unikt i ett internationellt perspektiv och en klar konkurrensfördel för Svenska Mässan som arrangör och för Göteborg som mötes- och evenemangsstad

Läs mer om EuroHorse >

För mer information, kontakta:
Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse
klas.pettersson@svenskamassan.se