Lär känna Lettland bakom tidningsrubriker och faktaböcker

Lettland är årets fokusland på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg,

25-28 september. Det är ett land där kvinnorna står för prosan och

ex-presidenter skriver böcker om folklore.

Den nya prosan domineras av kvinnliga författare

Den nya lettiska prosan domineras av en kvintett kvinnliga författare: Inga Abele, Nora Ikstena, Laima Muktupavela, Gundega Repse och Andra Neiburga. Alla utom den sistnämnda gästar Bokmässan.

Tillsammans skapar författarna ett brett panorama över Lettland med punktbelysningar på de skildrade individerna: deras tankar, känslor, problem och passioner. De skriver både sensuell och metaforisk prosa som står med båda fötterna på jorden i skildringen av detaljer i samtiden. Även det förflutna finns med: minnena som gör oss till människor och identitetssökandet som är beroende av vår tolkning av det förflutna. De kvinnliga lettiska författarna låter läsaren lära känna Lettland bakom tidningsrubriker och faktaböcker.

Poesins djupa rötter i nuet

På Bokmässan samlas tre grupper av lettiska poeter. 68-generationen som förändrade poesin och vägrade hylla makten: Uldis Berzins, Leons Briedis, Juris Kronbergs och Janis Rokpelnis. De medelålders modernisterna: Guntars Godins och Liana Langa. De populära unga ironikerna: Ingmara Balode, Agnese Krivade och Karlis Verdins.

Intressanta lettiska personligheter

Till Bokmässan kommer också den lettiska poesins grand old man Knuts Skujenieks, lärd humanist och romantiker trots sju år i Gulag på 1960-talet, parlamentarikern och f d EU-kommissionären Sandra Kalniete vars internationellt uppmärksammade bok Med högklackade skor i Sibiriens snö nu kommer på svensk pocket och Lettlands f d president Vaira Vike-Freiberga, författare till böcker om folklore.

Hela det lettiska programmet och information om författarna finns på www.bok-bibliotek.se.

Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef, Bok & Bibliotek,
tel 031-708 84 05, 0706-21 94 53, bje@bok-bibliotek.se