Många ville upptäcka nya viner på Göteborg Vin & Deli!

Många ville upptäcka nya viner på Göteborg Vin & Deli!

I helgen arrangerades Göteborgs största vin och delikatessmässa på Svenska Mässan. De var många som ville ta del av utställarnas vinkunskap och ta chansen att upptäcka nya favoriter och att provsmaka sommarens vintrender.

Mässans popularitet har vuxit sedan starten 2015 och även i år slog Göteborg Vin & Deli besöksrekord med 8 558 besökare på två dagar. Därmed fortsätter Göteborg Vin & Deli att vara en av Sveriges största vinmässor.

– Trenden fortsätter om att vi vill lära oss mer om vin och framförallt vill gemene man öka kunskapen om att kombinera mat och dryck på rätt sätt. Det är också något vi ser att utställarna tar till sig mer och mer och hos många kunde du få t.ex. få en passande ostbit som gifter sig fint med vinet, säger Emelie Oscarson, projektledare på Svenska Dryckesmässor som arrangerar mässan tillsammans med Svenska Mässan.

Förutom de 95 utställare som fanns på plats så pågick två tävlingar under mässan. Under fredagen pågick tävlingen Pizza Champion Cup där 24 pizzabagare bl.a. gjorde upp om Sveriges bästa gourmetpizza 2018. Vinnaren i år blev Amir Bozaghian från Vezzo i Umeå som kommer att representera Sverige i det officiella pizzabaknings-världsmästerskapet i Palma, Italien 2019. Pizza Champion Cup är Sveriges största pizzabakningsmästerskap och arrangeras av Sveriges pizzaförening och Svenska pizzabagarelandslaget.

På lördagen pågick sedan tävlingen Årets Bartender 2018 där tjugo bartenders från hela Sverige tävlade om att ta hem titeln Årets Mästare 2019.

– Det här var bästa Årets Bartender genom tiderna! Som grädde på moset så vinner en debutant tävlingen och representerar Sverige i Tallin. berättar Mikael Berglund Hveem, tävlingsansvarig hos Sveriges Bartenders Gille.
Årets tema på tävlingen var ”Din storsäljare” och årets Svenska mästare blev Joel Konza från Bonbonbar i Göteborg som kommer att representera Sverige i VM i Tallin 1-6 oktober.

Nästa år arrangeras Göteborg Vin & Deli 26-27 april på Svenska Mässan.

Göteborg Vin & Deli är stadens största vin- och delikatessmässa som samlar erfarna och oerfarna dryckeskännare. Här möter du som besökare ett stort antal utställare med ädla drycker och delikatesser. Utställarna representerar såväl smaker från stora delar av världen som lokala smaker från Göteborg med omnejd.

På Göteborg Vin & Deli får du prova, dofta och uppleva dryck från när och fjärran, både från nya och gamla världen, spännande nyheter, gamla klassiker och unika flaskor med mycket historia. Till det finner du delikatesser som hör drycken till.

> LÄS MER OM GÖTEBORG VIN & DELI

För frågor kontakta:

Emelie Oscarson, projektledare- och pressansvarig Göteborg Vin & Deli, tfn 0733-91 07 30
E-post: emelie@svenskadryckesmassor.se

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se