Nu börjar verkstadskedjorna uppladdningen inför Automässan

Konkurrensen inom servicemarknaden skärps i och med EU:s avreglering. De märkesoberoende leverantörerna med börsnoterade Mekonomen i spetsen tar position. Det märks på Automässan 2011, Skandinaviens största mötesplats för bil- och däckverkstäder samt deras leverantörer. 19-22 januari arrangeras mässan i Göteborg.

Drygt 42 miljarder kronor, varav drygt 25 miljarder enbart på bildelar, omsätter den svenska bilservicemarknaden varje år. 25-miljarderskakan delas mellan biltillverkarna och de märkesoberoende leverantörerna. Bland biltillverkarna dominerar de stora märkesgrupperna som Volvo, VW och Saab inom bildelar, medan för den märkesoberoende sidan är det Mekonomen, Meca, BDS, AD och AutoExperten som är stora. Sedan är det däck och fälg samlat.

Under Automässan kommer de märkesoberoende leverantörerna att kraftsamla.

Den europeiska AD-kedjan är en av dem. Kenneth Andersson, vd för AD Sverige, berättar om en omfattande satsning från deras sida för att i första hand möta verkstäderna under mässdagarna.
- ”Tankegången är att vi ska visa upp vårt koncept. Visa var vi står med vår verkstadskedja. Viktigt är att visa våra utbildningar samt vårt arbete med kvalitetssäkring”, förklarar Kenneth Andersson inför Automässan 2011.

Även Meca har för avsikt att ha samma inriktning på sitt deltagande i Automässan 2011. Det är verkstäderna som ska stå i centrum, enligt Pehr Oscarson direktör för affärsutveckling inom koncernen.
- ”Vi kommer att satsa mer på denna mässa än den förra. Det blir en fokusering på vårt verkstadskoncept där vi kommer att berätta om varför man ska vara med. Vi kommer att lansera en kundmottagning som även är anpassad för små verkstäder.”
- ”Vi har också ett nytt affärssystem som vi vill visa verkstäderna”, berättar Pehr Oscarson och tillägger att montern kommer att rymma en mönsterverkstad, men också erbjuda goda utrymmen för att mötas och umgås.
- ”Bygga relationer, nätverka är viktigt”, påpekar han.

Mekonomen hade ett begränsat deltagande på den förra Automässan – men denna mässa laddar de på rejält och blir därmed en av de allra största utställarna.
- ”Vi har stora förväntningar på mässan, den är ett jättebra tillfälle för oss att nå ut till verkstäderna”, förklarar Krister Duwe, nytillträdd vd för Mekonomens svenska detaljistled.
- ”Vi kommer att visa våra olika koncept – dels verkstad, dels butik samt vårt Mega-koncept i nästan full skala. Dessutom kommer vi att köra vår tidsbokning Mekonomen Direkt live i montern under mässdagarna. En annan sak som vi kommer att göra i montern är att berätta Mekonomens historia – då, nu och vår framtidsvision”, berättar Krister Duwe.

En annan utställare är APE Fordonskomponenter som står bakom BDS-kedjan som relanserades i våras.
- ”Vi kommer att fokusera på att rekrytera ytterligare återförsäljare för BDS”, förklarar Mats Wilhelmsson, konceptansvarig för BDS.
Enligt honom har satsningen på marknadsföringskonceptet BDS hittills fallit väl ut, och de kommer att satsa på att bli det självklara alternativet för fria egenföretagare.

Onsdagen 19 januari slår Automässan 2011 upp sina portar.

För mer information kontakta Carmen Brüning, mässansvarig Automässan, tel 031-708 80 92, mobil 0708-80 80 08.
Besök också www.automassan.se

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444