Ny turist-president: Johan F Lundberg

Sverige har fått en ny president. Johan F Lundberg, mässansvarig för TUR i Göteborg, tar över som president för ITTFA, samarbetsorgan för turistmässor runt hela världen. - Det var visserligen väntat men ändå en stor ära, säger han. •• ITTFA, International Travel Trade Fair Association, är samlande organ för 18 rese- och turistmässor runt om i världen. Johan F Lundberg, ansvarig för TUR på Svenska Mässan i Göteborg, har varit vice ordförande i ett år. Vid ITTFA:s årsmöte i Stockholm 28 juni uppgraderades han till president för ett år, enligt organisationens rullande schema. •• Han vill använda presidenttiden till att föra fram mässmediet som marknadsföringskanal. - Vi är ju utsatta för hård konkurrens från bl a digitala medier, men vårt trumfkort är det personliga mötet, säger Johan F Lundberg. - Det kan aldrig ersättas av modern teknik. Genom att prata med någon om ett land, ett resmål, får du de bästa argumenten och tipsen om varför du ska resa dit. Dessutom ger utbudet på resemässorna bredd och djup, en svåröverträffad överblick. •• ITTFA har utvecklats ur ETTFA, samarbetsorgan för de europeiska turistmässorna. De senaste åren har mässarrangörer i bl a Dubai, New Dehli och Peking tillkommit. - Att få med fler mässor i ITTFA är en annan huvuduppgift. Det finns fortfarande några som av olika skäl står utanför, konstaterar Johan F Lundberg. •• Han framhåller också ambitionen att utveckla synergier mellan ITTFA:s medlemmar, med målet att förenkla och förbilliga deltagandet för utställare och besökare. - När det gäller samordning och praktisk planering har vi kommit en god bit på väg. En utställare som vill nå olika marknader med samma monter ska utan svårigheter kunna ställa ut på flera mässor i rad, t ex i London, Göteborg, Helsingfors och Belgrad. - Vi har också fått igång ett givande erfarenhetsutbyte när det gäller bl a säkerhetsrisker och försäkringsfrågor. Bild på Johan F Lundberg klicka här >> http://nemonet.swefair.se/global/content/010/JFL_8427_BESKUR.jpg Vill du veta mer? Ring Johan F Lundberg, Svenska Mässan, tfn 031-708 80 35.

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85