Ostronskal blir plastpåsar!

Ostronskal blir plastpåsar!

Allting kan hända på en mässa.
Ett spontant möte på förpackningsmässan Scanpack har t ex lett fram till ekologiska plastpåsar, baserade på ostronskal.
- Det var helt oplanerat, säger Pär Wik på Ekmans/Trioplast.

Berättelsen om plastpåsarna, som i dagarna introduceras av affärskedjan Åhléns, är ett praktexempel på vad oväntade möten på en mässa kan resultera i.
I oktober 2012, under senaste Scanpack på Svenska Mässan i Göteborg, fick utställaren Trioplast ett intressant besök i montern.
- Vi hade ett samtal kring hållbara förpackningar. Besökaren undrade om vi provat att använda ostronskal som komponent, berättar Pär Wik. Mannen, med bakgrund som kemist, hade en idé om att blanda finmalt ostronskal i plasten. Det skulle bl a minska CO2-utsläppen.

Ekmans är ett företag inom Trioplast Industrier AB, med huvudkontor i Smålandsstenar. Med 1 300 anställda en av Europas ledande tillverkare av polyetenplaster.
- Vi har sedan länge starkt miljöfokus och visade upp en produkt som heter Triogreen på Scanpack, förklarar Pär Wik.
Men att blanda det fossila råmaterialet med ett förnyelsebart biologisk material, rester av skaldjur, var en helt ny idé. Som slog rot.
Ett samarbete inleddes och under det följande året bedrevs ett intensivt utvecklingsarbete på Ekmans och Trioplast.

Två frågor var avgörande för projektet. Skulle plasten hålla tillräckligt hög kvalitet? Och hur kunde man få tag på tillräckliga mängder ostronskal?
- Vi kom ganska snart fram till att 25 procents inblandning av granulat från ostronskal gav oss en plastfilm av mycket god kvalitet, säger Pär.

Tillgången på råvara var ett knivigare problem.
- Alla typer av ätliga ostron fungerar, konstaterar Pär Wik.
Men i västvärlden är ostron en lyxprodukt konsumenten köper inklusive skal. Att samla ihop skalen framstod som ett övermäktigt logistiskt problem.
Men det visade sig finnas en lösning: i Sydostasien. Där odlas ostron i mängd, framförallt för produktion av ostronsås. Skalen blir över, en restprodukt som läggs på hög.
- Enligt våra uppskattningar odlas kring fem miljoner ton ostron varje år i Asien. Mer än hälften av det är skal. Därmed var tillgången säkrad.

Skalen hämtas, mals ned till granulat vid en anläggning i Taiwan och skeppas sedan vidare till Sverige och Småland, där plastfilmen produceras och påsar med olika design tas fram.
Handeln har visat ett stort intresse för de ekologiska påsarna. Först ut är Åhléns som just nu lanserar sin nya kasse.

Pär Wik ser stora miljövinster med de nya påsarna.
- Dels visar forskningsrapporter att ostronodlingen har en positiv inverkan på det ekologiska systemet i havet. Dels minskar växthuseffekten, säger han.
Vid utvinning av fossila råvaror frigörs CO2.
- Genom att blanda in 25 procent förnyelsebart biologiskt material i påsarna minskar vi CO2-utsläppen i motsvarande grad.

Produktutvecklingen med dess stora miljöeffekter har gått väldigt snabbt.
Och den är helt och hållet ett resultat av den dialog som inleddes på Scanpack för ett och ett halvt år sedan.
- Utan det där mötet på Scanpack hade vi inte haft den här produkten på marknaden idag, fastslår Pär Wik.
- Man kan också vända på det och säga att det skulle hämma utvecklingen väldigt mycket om mässor av det här slaget inte fanns.

Han ser inget annat forum som kan ge motsvarande kontakter.
- Mässan är en fantastisk mötesplats, ett slags epicentrum med intressanta möten, både formella och informella, väntade och oväntade. Man får ett grepp på vad som är aktuellt just nu.
- Som företag mobiliserar man sig för några dagars exponering, hela organisationen går upp på tå. Det vitaliserar hela verksamheten.

Scanpack är norra Europas största mötesplats för förpackningsindustrin. Nästa mässa äger rum 20-23 oktober 2015 på Svenska Mässan i Göteborg.

Vill du veta mer?
Ring Pär Wik, Ekmans/Trioplast, tfn 0705-92 72 72, par.wik@trioplast.com eller Anna-Lena Friberg, mässansvarig för Scanpack på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 68. Mer information: www.scanpack.se