Plats på scen för Vitalis stipendie-show den 9 april på Svenska Mässan i Göteborg!

Tre kandidater har nu valts ut för att på 15 minuter få visa för juryn varför just de ska bli årets Vitalis-stipendiat.  Allt sker på scen inför jury och publik.

Den 9 april delas Vitalis-stipendiet ut för åttonde gången. Stipendiet delas ut till personal inom vård och omsorg som utvecklat IT-tillämpningar med klara nyttoeffekter.
En expertjury har nominerat de tre mest intressanta ansökningarna. Nu får kandidaterna “15 minutes of fame” på Vitalis-scenen då de ska presentera sina innovationer.
- Vi fortsätter på samma koncept som gjorde stor succé i fjol, säger Björn Myrvold, VD för Tieto HC Scandinavia, samarbetspartner kring Vitalis-stipendiet.
- Det går till precis som TV:s talangjakter, kandidaterna får en stund i rampljuset inför publik och sittande jury, vilket ökar intresset och spänningen.
Vinnarna presenteras senare på kvällen, under den stora Vitalis-banketten.

Här är de som tävlar om stipendiet på 25 000 kr:
- Erik Oxelgren, Landstinget i Östergötland. Spädningsetiketter, beslutsstöd och läkemedelsinformation via pekskärm – en länkningsportal som används vid spädningar av olika läkemedel och länkar till annan beslutsstödjande information.
- Ulla Hellstrand Tang, Ortopedteknik, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. D-Foot – en ny digital och enkel rutin för fotundersökning av patienter med diabetes, med risk att utveckla fotsår.
- Kurt Boman och Mona Olofsson, forskningsenheten, Medicin-Geriatrik kliniken, Skellefteå. CARDISTA-konceptet - distansundersökning av patienter med hjärtsjukdomar med IT-baserad lösning byggd på elektroniskt överförd hjärtsviktsjournal och EKG-undersökning av ultraljudsoperatör, i realtid.

Vill du veta mer?
Kontakta Björn Myrvold, VD Tieto HC Scandinavia, tfn: +47 90070072 eller Maria Sterner, mässansvarig för Vitalis på Svenska Mässan i Göteborg, tfn 031-708 82 35. Mer information: www.vitalis.nu