Politiskt Forum årets stora nyhet: Meetings@TUR fördubblas

Meetings@TUR, mötesindustrins egen mötesplats på TUR-mässan, blir bara större och större.
För tre år sedan fanns 20 utställare med. Förra året var de 40. Till årets Meetings@TUR, som arrangeras på Svenska Mässan 25-26 mars 2010, kommer närmare 80 utställare som alla presenterar och diskuterar nya och spännande trender inom mötesindustrin.

Årets stora nyhet på Meetings@TUR är Politiskt Forum. Där kommer politiker och mötesindustrin att samlas. Tanken är att visa politikerna hur viktig mötesindustrin är för Sveriges utveckling.
– Vi i Sverige skulle enkelt kunna fördubbla våra stora internationella kongresser. Det rör sig om stora pengar. För närvarande omsätter hela mötesindustrin 60 miljarder varje år. Utvecklingen har bara börjat. Under senare år har tio nya Convention Bureaus startats runt om i Sverige och fler kommer, säger Roger Kellerman på tidningen Meetings International som ansvarar för seminarieprogrammet under Meetings@TUR.

Roger Kellerman menar att politiker och andra beslutsfattare måste inse att till exempel svenska professorer och forskare har ett fantastiskt nätverk över hela världen. Men att det måste aktiveras och användas på rätt sätt. Det måste finnas en förståelse för mötets betydelse.

Hela 25 mars arrangeras Mötets Dag. Flera av landets främsta personer inom mötesindustrin delar med sig av sina erfarenheter.
Seminarier varvas med paneldiskussioner, deltagarna får möjlighet att nätverka och möta andra personer med erfarenhet att stå värd för ett större möte. De inbjudna är ledande personer inom branschorganisationer och forskare från universitet och högskolor.

Congrex är ett av företagen i mötesbranschen som satsar stort på Meetings@TUR.
– Congrex verkar både i Sverige och internationellt. Till Meetings@TUR bjuder vi in våra kunder. Det är också där vi träffar våra kollegor och samarbetspartners. För att öka kunskapen om mötets betydelse uppmuntrar vi till nätverkande och har egna föreläsningar, säger Marie Jacobsson, kontorschef för Congrex Göteborg.

– För oss är det självklart att vara med på Meetings@TUR. Vi arbetar ju själva med möten och konferenser. Och vi tror på vårt eget medium.

Trots lågkonjunkturen anser Marie Jacobsson att det totala antalet möten inte minskat nämnvärt.
– Möjligen har dagens möten blivit något kortare och mer lokala. När det gäller större konferenser bestäms dessa ofta flera år i förväg, så här märker vi ingen skillnad. Vi på Congrex räknar med att öka omsättningen betydligt under 2010. Men det gäller samtidigt att vi hela tiden vässar oss, blir duktigare och mer kreativa. Ett sätt är att vara med på Meetings@TUR.

Programpunkter på Mötes Dag:

• Henrik Von Arnold, Stockholm Convention Bureau och LennartJohansson, Göteborg Convention Bureau, berättar om en Convention Bureaus roll.
• Paneldiskussion med bland andra Olle Larkö, Sahlgrenska Akademin, Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande, Göteborg, Helene Seeman Lodding, SFAI (Svenska Föreningen för Anestesi och Intensivvård) och Magnus Engelbrektsson, Internationell Samordning, Västra Götalandsregionen.
• Docent Mats Brune, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, berättar om sina erfarenheter som kongressordförande för “The 35th Annual Meeting of the European Group for Blood and Marrow Transplantation (EBMT)”.
• Dagen summeras utifrån två kongressarrangörers perspektiv – Congrex och MCI.
• Avslutningsvis berättar Visit Sweden om Sverige som mötesland.

Medverkande på Politiskt Forum:

• Några av världens ledande profiler inom den globala mötesindustrin kommer till Politiskt Forum som arrangeras på TUR-mässan i Göteborg 26 mars.
• Tom Hulton, fd vd ICCA, idag ledare för ”Politicians Forum” i Frankfurt på IMEX-mässan varje vår
• Christian Mutchlechner, vd för Vienna Convention Bureau ”Årets Personlighet 2009” i den globala mötesindustrin, fd president för ICCA
• Dr Layth Bunni, CEO för Congrex, (med kontor i Sverige)
• Sebastien Tondeur, ny CEO för MCI Group.
• Björn Masuhr som kommer att lägga fram ett konkret förslag på hur vi i Sverige kan fördubbla antalet internationella möten i vårt land.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. Nästa TUR äger rum 25–28 mars 2010.

Vill du veta mer, kontakta:
Lise Backby Moberg, ansvarig för Meetings@TUR, Svenska Mässan,
tel +46 (0)31 708 80 84, e-mail: lise.backbymoberg@svenskamassan.se

Mer information: www.tur.se

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56

Anna Jarnö

Presskontakt Business Manager 031-708 80 85