Pressinbjudan: Ökat tryck på klimatomställning samlar energibranschens beslutsfattare på Power Circle Summit

År 2040 ska Sverige ha en elproduktion som är 100 procent förnybar. Innovationssatsningar i energisektorn är avgörande för att möta klimatutmaningen i tid. Samtidigt tar implementeringen av nya tekniker ofta lång tid och kundernas och samhällets krav på mer hållbara lösningar ökar. Den 7 maj inviger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman årets Power Circle Summit på Svenska Mässan i Göteborg. Konferensen samlar energisveriges viktigaste beslutsfattare för att diskutera hur innovationer, strategier och nya affärsmodeller tillsammans kan bidra till att driva på en hållbar omställning. Media inbjuds att närvara under konferensens båda dagar.

En stor del av programmet fokuserar på behovet av att hitta nya affärsmodeller för en ny typ av efterfrågan. Framtidens kunder kräver inte bara hållbarhet, utan har mer komplexa behov som kräver nya tjänster och nya affärsmodeller. Det innebär att nya aktörer ser dagens ljus samtidigt som etablerade företaget positionerar om delar av sin verksamhet.

– Vi behöver skapa nya digitala tjänster som konsumenterna verkligen uppskattar och använder. Fler tjänster med användarcentrerad design som uppmuntrar oss att ta rätt beslut i våra liv, på ett positivt sätt. Mindre av data som kvantifierar oss och får oss att känna oss övervakade, säger Pernilla Jonsson, Head of Consumer & Industry Lab Ericsson, som talar på Power Circle Summit.

En viktig del av Power Circle Summit är att redan nu realisera kundperspektivet i framtida lösningar. Genom Innovationsracet, som för fjärde året i rad avgörs på konferensen, lyfts innovationer med energirelevans. De fem finalklara bolagen genomför en 3-minuterspitch inför en jury bestående av investerare och storbolag. Finalisterna i år är Einride, Enjay, Mimbly, Eneryield och Surfcleaner och vinnaren som koras på eftermiddagen den 7 maj belönas med 100 000 kronor.

Innovationsracet öppnar också fler dörrar mot branschen.

– Förutom vinsten så innebar Innovationsracet att vi som startupbolag fick tillgång till en massa kunskap. Vi fick en ny komponent i framtidens energipussel och det var enormt viktigt att se hur vår pusselbit skulle sitta ihop med andras, säger Christopher Engman, fd CMO/CRO på börsnoterade bolaget Climeon som vann Innovationsracet 2016.

Christopher Engman medverkar i år på Power Circle Summits nätverksmiddag, och ger där sin prognos på den framtida energi- och lagringsmixen, samt delar med sig av egna erfarenheter för att lyckas med riktigt stora affärer. Under middagen föreläser även Boel Rydenå-Swartling, investerare och medgrundare i Charge Amps om hur kombinationen av Greentech och digitalisering kan skapa nya möjligheter för energibranschen.

Bland övriga talare under Power Circle Summit finns bland andra Mikael Rönnblad, Executive Vice President, Fortum Consumer Solutions Fortum, Björn Sandén, Professor i innovation och hållbarhet Chalmers Tekniska Högskola, Alexandra Österplan, Kommunikationschef Nissan Nordics, Malin Carlström, Investment Director ABB Synerleap, Marc Hoffmann, Sverigechef och chef Customer Solutions E.ON Sverige, Sara Paulsson, Ansvarig samhällsrelationer IKEA Sverige och Robert Andrén, Generaldirektör Energimyndigheten.

Vad:
Power Circle Summit på Svenska Mässan, Mässans Gata/Korsvägen, Göteborg

När:
Måndag 6 maj: Nätverksmiddag kl 18:00
Tisdag 7 maj: Konferensen inleds med frukostseminarier 08:30
Anders Ygeman invigningstalar kl 10:00
Innovationsracets vinnare koras 16:40

Fullständigt konferensprogram på https://pcsummit.se/for-besokare/program/program-2019/
Innovationsracet https://pcsummit.se/for-besokare/innovationsrace/ Mer information: www.pcsummit.se och www.energimyndigheten.se

Pressackreditering
Som journalist behöver du ackreditera dig för att komma in på Power Circle Summit. Ansökan om ackreditering sker senast den 30 april och ska innehålla för- och efternamn, uppdragsgivare, intyg från aktuell uppdragsgivare för att bevaka Power Circle Summit samt kontaktuppgifter. Ange också om du avser att bevaka nätverksmiddagen. Skicka din ansökan till veronica.nyblom@svenskamassan.se
Svar lämnas senast den 2 maj.

Vid beviljad ackrediteringen till Power Circle Summit ingår även ackreditering till Elfack och Switch.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta:

PR & Communication Manager
Svenska Mässan koncernen / The Swedish Exhibition & Congress Centre Group veronica.nyblom@svenskamassan.se
+ 46 (0) 701 69 71 42

Power Circle Summit är en årlig konferens för tankeledande aktörer kring energibehovet i framtidens cirkulära samhälle. Här möts beslutsfattare, innovatörer, entreprenörer och strateger för att bilda en kunskapskrets av delade insikter – genom seminarier, diskussioner och interaktiva workshops. Med tydligt fokus på de disruptiva krafterna i ny teknik och växlande opinion strävar Power Circle Summit att vara den ledande tankesmedjan i sitt slag i Norden.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 3,1 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se