ProcessTeknik och Miljöteknik tillbaka på Svenska Mässan redan 2006!

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2004 17:01 CEST

Nästa upplaga av ProcessTeknik och Miljöteknik arrangeras igen 21-24 november 2006.

Inför 2006 kommer projektteamet bakom ProcessTeknik och Miljöteknik att fokusera på utveckling av mässorna. Nya områden, trender och stora internationella mässor bevakas för att kunna erbjuda Skandinaviens största mötesplats inom området. Det är viktigt att veta hur vi uppfattas i branschen och att lyssna på hur våra utställare skulle vilja att mässorna såg ut i framtiden säger Mia Couture, projektledare vid Svenska Mässan.

Att det finns många beröringspunkter mellan de båda mässorna ProcessTeknik och Miljöteknik, visade det sig i den besökarundersökning som i år gjordes av det fristående undersökningsinsitutet Detector Market & Research Consulting där 78% av Miljötekniks besökare passade på att besöka ProcessTeknik. Av ProcessTekniks besökare gick så många som 66% även på Miljöteknik.
Det är ett uppskattat koncept att arrangera mässorna parallellt av såväl utställare som besökare. De gemensamma beröringspunkterna finns kvar även i framtiden samtidigt som respektive mässa ska utvecklas till ännu starkare mässkoncept.

Årets mässor fick höga besökarbetyg 95% av Miljötekniks besökare och 92% av Processtekniks gav helhetsomdömen från godkänt till mycket bra.
- Färre men mer kvalificerade och beslutsmogna besökare är en tydlig trend bland fackmässor säger Mia Couture, projektledare vid Svenska Mässan. Nu siktar vi mot att få både och 2006! D v s såväl fler som ännu bättre förberedda besökare. Det faktum att så många som 86% av besökarna 2004 enligt besökarundersökningen planerar att återkomma 2006 gör oss optimistiska

.
Besökarmässigt så kom det färre besökare till årets mässor än när de arrangerades tillsammans senast, 2001. Totalt besökte drygt 8000 årets mässor. 2001 var ett rekordstarkt år för mässorna och sedan dess har det hänt mycket inom industrin och arbetslivet. Bland utställarna var många nöjda med kvalitén på besökarna, att de var affärsinriktade och kom från rätt branscher.

Generellt sett har tidschemat hårdnat väsentligt för de flesta. Många företag begränsar antalet medarbetare som får åka på mässor. Å andra sidan stannar de som kommer nu i regel längre, igenomsnitt 5 timmar på ett mässbesök, och är bättre förberedda och mer målinriktade. Enligt Detectors undersökning hade t ex 26% av ProcessTekniks besökare siktet klart inställt på att hitta helt nya leverantörer till deras företag.
- ProcessTeknik har tidigare gått vart tredje år men med tanken på den intensiva teknikutvecklingen som pågår bedöms två år som rätt intervall. Miljöteknik har även tidigare arrangeras vartannat år.

Vill du veta mer?
Mer information om ProcessTeknik och Miljöteknik 2006 på www.processteknik.info och www.miljoteknik.com
Du är också välkommen att kontakta projektledare Ann Åfeldt, 031-708 82 32