Startskottet för Delegationen för Hållbara städer går på Miljöteknik 2008

Delegationen för Hållbara städer är en satsning av regeringen i syfte att stimulera stadsbyggnadsprojekt som bland annat bidrar till förbättrad miljö och minskad klimatpåverkan. Samtidigt kommer delegationen att sätta fokus på och underlätta export av svensk miljöteknik.

Peter Örn, ordförande i den nyinrättade delegationen, lägger delegationens första interna sammanträde i anslutning till Miljöteknik 2008 som äger rum den 7-9 oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Miljöteknik 2008 är en mässa och konferens med inriktning på cleantech och hållbara affärer och brukar benämnas som Nordens ledande miljömötesplats.

- Delegationen för Hållbara städer har i uppgift att verka för en hållbar utveckling av städer, tätorter och bostadsområden. Därför känns det utmärkt att förlägga mötet i anslutning till en arena som Miljöteknik 2008, där det både finns utställningar och seminarier som behandlar just hållbart byggande, säger Peter Örn.

Peter Örn kommer att medverka i en session på konferensen Building Bridges, som avhålls i samband med mässan. Sessionens titel är New Partnerships in Sustainable City Development. Andra medverkande är Annelie Hulthén, kommunalråd i Göteborg, Sara Grahn, från White Arkitekter, Olle Ehrlén, VD NCC, Jakob Rheborg från Schenker och Michelle Kaufmann, Michelle Kaufmann Designs.

- Vi tycker att det är väldigt trevligt att delegationen har valt att ha sitt första interna möte i anslutning till Miljöteknik och ser förstås stora synergieffekter som många kan ha nytta av, inte minst svensk miljöteknikexport. Sverige ligger i framkant i området för hållbart byggande och det är positivt att vi här får tillfälle till kunskapsuppbyggande, dialog och samarbete om offensivt miljötänkande, säger Ann Åfeldt, Svenska Mässan, mässansvarig för Miljöteknik 2008.

Läs mer om Miljöteknik 2008 på www.miljoteknik.com

För mer information, kontakta:

Pernilla Knutsson, kanslichef, Delegationen för Hållbara städer,

tel 0706-96 41 97

Ann Åfeldt, mässansvarig Svenska Mässan, tel 031-708 82 32

Magnus Agerström, konferensarrangör, Cleantech Scandinavia,

tel 0708-27 35 78

41294Göteborg. Besöksadress:MässansGata/Korsvägen.
Tel:031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post:press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444

Magnus Matsson

Presskontakt PR & Communication Manager Svenska Mässan Gothia Towers +46 31 708 82 56