Stort intresse för Båtsamverkan när oron för båtstölder ökar

Förra året anmäldes 1715 båtar stulna i Sverige. Dessutom 2465 båtmotorer. Och oron över att få något stulet ökar bland båtägare, visar en enkät som Båtmässan låtit göra bland 1200 båtägare. Men det finns sätt att skydda sig. Båtsamverkan är ett. Under Båtmässan, som startar på Svenska Mässan i Göteborg imorgon, finns de på plats för att tipsa om hur man minskar risken för stölder och hur man kan organisera sig och sina båtgrannar.

- Vi har märkt att där man startar Båtsamverkan och jobbar aktivt tillsammans med de övriga båtägarna, har stölderna i stort sett upphört. Vi ser också att intresset för Båtsamverkan ofta startar först då man blivit utsatt för stölder, säger Thomas Andersson, ansvarig för Båtsamverkan vid Polisen i region Väst.

I en enkät till 1200 båtägare, som Båtmässan låtit göra, visar det sig att 30 procent någon gång fått antingen sin båt, eller något som tillhör båten, stulet. Var fjärde båtägare känner sig ganska eller mycket orolig för att båt eller tillbehör ska bli stulna.

Oron för stölder har också ökat de senaste åren. 39 procent av de tillfrågade i undersökningen är mer rädda för båtstölder idag än vad de var för bara fem år sedan.

- Oron verkar ha ökat, men ser man till statistiken har antalet stölder av båtar och motorer faktiskt minskat något de senaste åren. De flesta stölder är prylar som hör till båten – 2 366 sådana brott anmäldes förra året. Men här tror vi att mörkertalet är stort, då många låter bli att anmäla stölder av mindre värde, säger Thomas Andersson.

Ökat intresse för Båtsamverkan
42 procent av båtägarna i Båtmässans enkät uppger att de deltar i någon form av Båtsamverkan.

- Vi märker ett jätteintresse för att starta Båtsamverkan och vi ökar för varje år. På vår Facebook-grupp har vi över 20 000 följare idag. Båtsamverkan ger effekt - det gäller helt enkelt att göra det svårt för tjuven på brottsplatsen.

Ytterligare tips för att hindra tjuven är att ha bra lås, spårsändare, bevakning och att man märker sitt gods. Att ex rista in sitt telefonnummer på bensintanken kan räcka långt.

För den som är intresserad av att starta Båtsamverkan, pratar man ihop sig med sina båtgrannar och kontaktar den lokala polisen för att starta igång arbetet. Träffa representanter från Polisens Båtsamverkan i monter F02:54 under Båtmässan den 2-10 februari på Svenska Mässan i Göteborg!

Så skyddar sig båtägare mot stölder:
- 54 procent har båten inom bevakat område
- 43 procent låser fast båten
- 42 procent deltar i Båtsamverkan
- 40 procent har stöldmärkning
- 40 procent ligger i båtklubb med nattvakt
- 38 procent låser fast motorn
- 37 procent låser in alla prylar
- 30 procent har spårsändare
- 20 procent har larm
- 17 procent har båten inom låst område
- 9 procent har kameraövervakning
(Källa: Båtmässan, Svenska Mässan)

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts i form av en enkät, som skickats ut av Båtmässan och besvarats av drygt 1200 båtägare runt om i landet. Enkäten genomfördes under december månad 2018.

För mer information, kontakta:

Thomas Andersson, Tf Regionalsamordnare Båtsamverkan Region Väst
E-post: thomas-a.andersson@polisen.se

Jacob Ryder, Affärsansvarig Båtmässan
E-post: jacob.ryder@svenskamassan.se
Telefon: 031 708 80 29

Båtmässan är Västsveriges största mötesplats för alla som älskar vattenliv. Här träffas branschens experter. På plats finns ca 300 utställare som ger dig hjälp med ditt nästa båtköp, tips om underhåll och service samt visar mängder av prylar som gör ditt båtliv bättre.

LÄS MER OM BÅTMÄSSAN >